min sitsmodifiering.
eftersom jag som är lite mer "fetto" än andra "benrangel", behöver ha benen mer rakt i kajaken, så tycker jag oftast att sitsarna i nästan alla kajaker är för höga i framkanten, som då skär in i benen.
då har jag i mina prijonkajaker valt att sänka framkanten på sitsen genom att kapa framkanten och sen lägga imellan lite skrot på sidorna där sitsen sitter ihop med övriga kajaken. då får man en mer framåtlutad sits och framkanten blir lägre. räcker inte det så kan man lägga en bit liggunderlag i djupaste delen av sitsen. den går bra att sätta dit med dubbelhäftande tejp. när man ändå har sitsen borta så är det lika bra att passa på och borra ett par 8-10 mm hål i den djupaste delen, så att ev vatten kan rinna ur sitsen. kan vara bra vid mkt brytande sjö som ev läcker in vid kapellet, runt midjan. annars får man en mysig pöl att sitta i till slut.
bild 1
seayak 520. vid bakre skruven en bricka mellan plast och metall. vid främre skruven, som man får byta ut till en längre, en låsmutter och en bricka mellan plast och metall. den längre skruven går oftast inte att få på plats utan att borra upp hålet snett så man kan sätta i skruven med 45 graders lutning. det går åxå att sätta i skruven underifrån med muttern i metallskenan istället.
en M8 20 eller 25 mm lång, brukar räcka.
bild 2
samma operation fast på kodiaken. skenan är högre så den längre skruven bör gå att få dit utan att snedborra hålet. samma antal brickor och muttern i mellan. ibland kan det bli nån bricka mer i framkanten. eller som på yukon där det blev 4 brickor i framkan istf mutter. ngt mindre lutning.
bild 3
tar man loss sitsen och skruvar bort metallskenorna å sen lägger tillbax sitsen i kajakn igen så är det bara att trycka ner framkanten mot botten av kajaken och sen rita med en spritpenna i framkant. mitt på är det oftast en stor glipa från början. på sidorna får man ta bort rätt mycket, även långt upp på sidorna. man kan lägga spritpennan på en tunn trälist eller på en linjal för att få lite höjd på den när man ritar. är det svårt att se streckat så kan man sätta dit maskeringstejp på framkanten av sitsen. då syns strecket. sen är det bara att såga med sticksåg å testa igen, å sen såga mer. gränsen brukar vara nådd när man får kapa lite på spetsarna av plastkrokarna som man fäster dynan med. för annars nöter dom mot botten.
det är lite trångt att få upp och ner sitsen med metallbeslagen på plats, men det går om man kämpar lite : ) utprovningen gör man utan beslagen på plats.
bild 4
liten bit ditsatt liggunderlag på kodiaksiten, för att få bort värsta gropen. bra för fetton : )
bild 5
liggunderlag på seayak-sitsen. hål för vattenavrinning igenom liggunderlaget. glömde borra plastsitsen på kodiaken : (
den här sitsen (S-Y 520)(kapad, framåtvinklad, med liggunderlag i djupaste delen) har flera av dom som jobbar i butiken där jag köpt seayaken provsuttit. fler av dom paddlar prijon själva, och dom tyckte att dom satt klart skönare i den här, än i orginalsitsen
bild 6
eftersom jag INTE gillar när sitsen råkar glida bakåt i sina fästen, så har jag satt en stoppskruv i överkant av skenan. så längre bak än så kan inte sitsen komma.
när man har sitsen i rätt läge så är det bara att mäta med skjutmått hur långt in i skenan den fyrkantiga metallbrickan befinner sej. sen märken man på på utsidan av skenan och borrar så man får dit em M5 genomgående stoppskruv. då behöver man inte dra sitsens fästskruvar genom däck så in i helskotta hårt sen. klart bra, för då glider den inte bakåt av misstag.
jag som är allrergisk mot vatten inuti kajaken brukar åxå ha på lite marin & teknik på skruven genom däck så det säkert blir100% tätt
om man INTE kör med liggunderlag i sitsen får man ner tyngdpunkten en del. men med liggunderlag får man kanske ner tyngdpunkten en liten liten aning. men jag sitter klart bättre och slipper den förb.... framkanten som skär in i baksidan av benen.
en klar förbättring för mej i alla fall.
välkommen och provsitt om det är nån som vill : )