Fingervantar

Har nån ett tips om fingervantar som värmer i vått tillstånd, torkar snabbt och även är så smidiga och tunna att man kan ha dom när man springer?

dael (David Elmfeldt)

Gäst
spana in fleecevantar

har ett par från Marmot med windstopper som fungerar mkt bra. Fleecen torkar snabbt. Windstoppern gör att de inte blir alltför kalla. Använt dem för löpning, toppturer, som innervante i skidhandskar.

Hittade också ett par riktigt tunna med bara windstopper från North Face. Kanske inte så slitstarka men perfekta för aktiviter där man inte har saker i händerna.

Sedan finns de fleecehandskar från en mängd olika tillverkare som också borde fungera bra

Anonym från gamla forumet

Gäst
Fingervantar !

Håller med om föregående inlägg om vantar i fleece men problemet är att de värmer väldigt dåligt när de är blöta. När man springer brukar detta inte va något problem då man vanligen blir duktigt varm.
Vill du ha ett par vantar som värmer även när de är fuktiga får du använda vantar i ylle, varmt och skönt även i blöt tillstånd, Torkar dock relativt långsamt.

Mvh Åke

Anonym från gamla forumet

Gäst
Arméns yllevantar

Arméns yllehandskar är bra. Jag bytte ut original fleeceinnervanten i mina goretexhanskar mot dessa, jävlar vilken skilnad, mycket varmare. Dessutom är dom så billiga att man kan köpa två par och hela tiden torka ett par i fickan.

Om du inte hittar någon annanstans, kolla på www.garderoben.se

par.buschka@tech.oru.se (Pär)

Gäst
SealSkinz

Det finns vantar av märket Sealskinz (www.sealskinz.com) som är vattentäta. Jag köpte mina för ca 300:- från Globetrotter (www.globetrotter.de). Dessa har fördelen att de är tunna och vatten och vind-täta. Dock blir ytterskiktet blött och det tar en stund innan det torkar. Fast det läcker inte in. Brukar bla använda dessa när jag cyklar i ruggigt väder då de värmer bra. Skall prova att ha dessa på fjällvandring i sommar, är trött på vantar som blir blöta och kalla.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg