Fingerträning med vikter/skivstång

Testade lite övningar på gymmet för att träna fingrarna. Då få gym har en campus board så funderade jag om man kunde få liknande träning med vikter och skivstång. Dessutom kan det vara lite lindrigare träning eftersom campus board kan vara rätt tufft för en nybörjare. Jag provade följande:
Genom att hålla i kanten av ett par lösa skivstångs
vikter kan man träna open-crimb väldigt bra. Om man håller en skivstång kan man låta stången hänga på fingrarna och på så sätt träna open-hand.
Vad tycker ni? Är det bra fingerträning eller är jag ute och cyklar? Nån annan som vet bra övningar för fingrarna?

peon; sa:
Testade lite övningar på gymmet för att träna fingrarna. Då få gym har en campus board så funderade jag om man kunde få liknande träning med vikter och skivstång. Dessutom kan det vara lite lindrigare träning eftersom campus board kan vara rätt tufft för en nybörjare. Jag provade följande:
Genom att hålla i kanten av ett par lösa skivstångs
vikter kan man träna open-crimb väldigt bra. Om man håller en skivstång kan man låta stången hänga på fingrarna och på så sätt träna open-hand.
Vad tycker ni? Är det bra fingerträning eller är jag ute och cyklar? Nån annan som vet bra övningar för fingrarna?

Det finns ju såna där nypor som man ska ha i handen och klämma ihop. Har såna i föräldrahemmet som jag tänkt plocka med mig nån gång. Då kan man ju träna precis när som helst. Jag vet dock inte hur effektivt det är. Men starkare blir man såklart. Borde finnas att köpa på sportaffärer.

MvH

Ett bra vardagsträningstips som man kan roa sig med är att bära matkassarna med ett finger i taget längst ut på yttersta leden. Fördelen med detta är förutom att man får med sig mat från affären, att det är positivt om du har långt till ICA.

millimeter; sa:
Det finns ju såna där nypor som man ska ha i handen och klämma ihop. Har såna i föräldrahemmet som jag tänkt plocka med mig nån gång. Då kan man ju träna precis när som helst. Jag vet dock inte hur effektivt det är. Men starkare blir man såklart. Borde finnas att köpa på sportaffärer.
MvH

Problemet med dessa som jag ser det är att det inte är speciellt stort motstånd. Nog för att det är bra med uthållighet, men lite mer att trycka mot vill åtminstone jag ha.

Här finns det "riktiga" ;)

http://www6.mailordercentral.com/ironmind/products.asp?dept=8

Gripmaster är smart mojick för att träna fingrarna som jag köpte i Italien. Fördelen är bl.a. att man kan träna fingrarna inviduellt så även lillfingret och pekfingret får jobba lite. Har ändå inte använt den så mycket eftersom klättring i verkligheten ger bästa träningen.

Se http://www.gripmaster.com.au/index1.htm Provade olika hårdhet på fjädrarna och köpte "Heavy Duty" vilket passar bra för hyfsat tränade klätternypor.

Gustaf

Dina idéer med vikterna är inte dumma. Var försiktig så att du inte överanstränger dig bara. De övriga tipsen om handklämmor och gripmasters och allt vad de nu heter tycker jag att du kan skrota. De kan förvisso användas till uppvärmning, då med lågt motstånd - alltså mjuka klämmor. Anledningen till detta är att den dynamiska styrka du kan erhålla från sådan träning inte automatiskt ger dig den statiska styrka du behöver för att hålla ett grepp. Då är istället konventionell fingerträning såsom fingerbräda bättre. Men detta betyder inte att du måste hänga i små grepp, eller överhuvudtaget hänga! Du kan belasta fingrarna utan att hänga, genom att ha fötterna i marken eller på en stol eller liknande. Börja med stora grepp och öva massor av olika greppvarianter, och med det menar jag olika sätt att hålla i greppen, samt olika sorters grepp. Ha inte för bråttom utan låt träningen vara under en lång tidsperiod, detta betyder alltså inte långa träningspass. Tänk långsiktigt, och avancera inte för snabbt trots att det känns som om du kan det rent muskulärt.

Jo, det pågår ju tävlingar i såna där ihoptryckare; Captain Of Crush (CoC) är nog defacto-standard på området och finns i alla varianter från "mormors-styrka" till groteska 300 kilos. Problemet med dem är att man inte belastar alla fingrar jämnt, långfingret tar största delen och risken för överträning är stor. Skadade själv vänster långfinger (senskidan på ovansidan handen) tidigt i somras och har fortfarande ont där vid små grepp. Mitt tips är att inte börja med en som du inte kan sluta helt (vilket är frestande), ta i stället en som du behärskar och kör med den några månader.

För att fördriva tid..

När jag väntar på ett tåg (eller sitter på ett, för den delen) och vill fördriva lite tid samtidigt som jag får lite träning gör jag följande:
För varje finger, sätt andra handens tumme ovanför första fingerleden. Sätt andra handens pekfinger på fingertoppen. Böj fingret med valfritt, steglöst motstånd (du bestämmer ju själv), med motstånd i hela rörelsen in till handflatan samt belasta på vägen tillbaka (excentrisk träning). Översträck inte leden till låst läge, utan stanna strax innan. Efter 20 reps på varje finger två omgångar är i alla fall jag trött i underarmarna. Med cirkulationsbesvär i händerna efter otaliga fingerskador har det även bonuseffekten att man blir varm i händerna (trevligt vid två timmars väntan på tågbyte i ett vinterkallt Herrljunga/Hallsberg/whatever). Slipper släpa på utrustning också. Kan dock inte rekommenderas för fokuserad hemmaträning, då blir det outhärdligt trist.

Brukar avsluta Styrketränings pass med att köra ett varv på maskinerna då jag fläskar på lite med vikterna och bara kör en/två reps plus att jag låser av när man har maximalt drag. alternativt vrider handlederna "in mot kroppen" samtidigt..(nån som fattar den?)
Ibland låter jag bli att dra med alla fingrar ( då med
lättare vikter) tills jag bara drar med långfingrarna..
Lite hemsnickrad "gymscience"..vet inte om det är smart eller bara dumt men jag tycker att det funkat..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg