• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fimpa pekplattan på laptop

Kommer åt pekplattan oavsiktligt vilket iirriterar mig ofta när jag skall skriva texter.

Finns det något enkelt sätt att stänga av pekplattan = touchpad i windows 7 med eller utan att använda en sladdmus?

Har googlat lite men hittar inget användbart för min ASUS-dator, har samma problem på en Dell jag använder ibland på jobbet.
När jag pluggar i en sladdmus så kan jag i kontrollpanelen avinstallera PS/2-musen vilket troligen avaktiverar pekplattan men det vill jag inte göra permanent.

De två övriga irritationsmomenten att num lock inte är aktiverad ( händer ofta på datorer många delar på jobbet ) respektive att caps lock blivit aktiverad oavsiktligt.

Kan man minska risken för att dessa olägenheter ställer till det?

Thure
 
Jag har en Lenovo och det finns en meny "inaktivera Touchpad". Jag är ganska säker på att du också ska kunna slå av på din dator. Svårt att veta men om du anger exakt modell eller själv googlar på "asus disable touchpad" så får du många träffar, en där man bara trycker Fn och F3.

PS. Jag har haft konstiga pekplattor, eller snarare dåliga drivrutiner på flera tidigare DELL. Då kunde cursorn spontant hoppa till ett helt annat ställe i texten. Fixades med nya drivrutiner som sagt så se till att du uppdaterar till allt nyaste om du inte är helt säker på att du faktiskt kommer åt plattan.
 
Kommer åt pekplattan oavsiktligt vilket iirriterar mig ofta när jag skall skriva texter.

Finns det något enkelt sätt att stänga av pekplattan = touchpad i windows 7 med eller utan att använda en sladdmus?

Har googlat lite men hittar inget användbart för min ASUS-dator, har samma problem på en Dell jag använder ibland på jobbet.
När jag pluggar i en sladdmus så kan jag i kontrollpanelen avinstallera PS/2-musen vilket troligen avaktiverar pekplattan men det vill jag inte göra permanent.

De två övriga irritationsmomenten att num lock inte är aktiverad ( händer ofta på datorer många delar på jobbet ) respektive att caps lock blivit aktiverad oavsiktligt.

Kan man minska risken för att dessa olägenheter ställer till det?

Thure
Titta runt lite i BIOS så hittar du nog ett bra alternativ. På min Dell E6400 ligger det under POST Behavior -> Mouse/Touchpad. Annars hittade jag även denna sidan som kanske kan hjälpa dig med Delldatorn: http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kcs/document?docid=424135 Asus har säkert något likande alternativ.