Filmtajm Hedströmmen

Film från Hedströmmen i Söndags. Det var extremt högt vattenstånd. Vi paddlade från Karmansbo och några km nedstöms. Det vita man ser i luften ibland är snö :)

Vi bar förbi några forsar som var fulla med stockar. Några forsar var även rätt stora och man skall vara mer rutinerad än vad jag är för att paddla dom. Men det var en fin tur och vi hade trevligt

http://www.youtube.com/watch?v=0ZfoYZyr8p8

Filmen är gjord med min nya Oregon ATC5k. Kvaliten blir bättre i datorn än jag trodde men Youtube meckar till det rätt rejält

Hans Friedel

Ser bra ut - inte det digitala klippande man ibland ser. Men brrrr vad kallt det ser ut utan handskar!

Att paddla åar med hög vattenföring kan bli spännande eftersom vattnet ibland tar nya vägar mellan träden. Kommer ihåg några sådana turer på 70-talet med canadensare. Ett par kompisar körde fast och la ner canadensaren uppströms ett par träd. Vi fick jobba länge innan vi fick loss den.

Kul att se

fast nog kunde du klippt bort en del av sekvenserna där din för gungar fram och tillbaks...

Gissar att du satt fast kameran på hjälmen. Har du någon form av sökare/sikte?

Jag gillar närvarokänlan i filmen. Man identifierar sig med dig och din paddling och fryser nästan om fingrarna när man ser dina bara händer.

Överraskande bra ljud. Har du brusreducering?

Kanske finns det något alternativ till YouTube där du kan spara en version av filmen i högre upplösning.

Thure

Kanske finns det något alternativ till YouTube där du kan spara en version av filmen i högre upplösning.
YouTube verkar ha uppgraderat sitt system och klarar nu även lite högre upplösning. Jag har inte testat ladda upp något själv, men om en film finns i högre upplösning så dyker länken "watch in high quality" upp under spelaren.

Lokaltidningar

skriver om allt möjligt. Men det var verkligen fint väder i lördags. Efter att ha burit ved till det vindskydd vi skulle övernatta i, så att jag blev svettig, passade jag på att ta ett bad i en av alla dessa Långsjöar.

Men nu har vi haft både lite snö igår och minusgrader natten till idag här söder om Stockhom. Har du åkt några skridskor ännu Per?

Thure

Tack för omtanken om mina händer men jag har konstigt varma händer. Är det över nollan har jag sällan handskar. Jag startade med handskar men dom åkte av ganska snart.

Jo det är just närvarokänslan som blir lite extra när man har hjälmkamera. Speciellt när man paddlar fors eftersom det är viktigt att man komuniserar med varandra. Ljudet är från den inbyggda mikrofonen. Alternativet är att lägga på musik men jag tycker originalljudet förhöjer nävarokänslan. Dock får man förstås tänka sig för vad man säger :)

Kameran sitter fästad på hjälmen med ett metallfäste. Det följer med ett gumiband med kamerafäste men det blir alldeles för sladdrigt. Det är också väldigt kinkigt att man har samma position för kameran hela tiden. En otroligt fiffig grej med den här kameran är att det finns en liten skärm längst bak på kameran. Som man kan se att kameran sitter rätt. Vi justerade kameran så att när jag tittade på ett föremål 5-10m längre bort så såg man samma sak på skärmen. Det funkade helt OK. Dock sänker man ibland huvudet när det tex är lite lugnare. Man får också tänka på att titta "stelt" rakt fram och vrida huvudet när man vill panorera.

Ibörjan tyckte jag det bara det var häfigt att se hur det såg ut när man paddlar (fören åker fram och tillbaks) men det tröttnar man på ganska snart. Så nu använder jag kameran mer som en konventionell kamera fast den sitter fast på hjälmen.

Någon typ av sikte skulle inte vara så dumt.

Det går att filma ungefär 2timmar det är ganska tidskrävande att klippa ihop filmen jag använder movie maker. Fast det är betydligt roligare än att blogga

Hans Friedel

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg