Filmrullar i tullröntgen?

Hej jag tog hem ett par filmrullar på flyget utan att tänka på att de skulle röntgas. Har hört att sådant kan skada dem. Stämmer det och gäller det även om de inte är använda?
Nu undrar jag om jag kan använda dem eller om de är förstörda?
 
Slöjad film

blir det alltid vid röntgenbestålning. Därför finns det skyddpåsar hos fotohandeln. På gränsen mellan Israel och omgivande riken behövs dock bättre don!
Hur mycket slöja det blir beror på inställning på utrustningen och energi. Tar du pappersbilder eller dia spelar också roll. Då automatvitfiltret vid papperskopiering kan neutralisera svag slöja. Vi dia så syns den.

Go tur

Johan K
 
Hade du dem i handbagaget eller i det incheckade bagaget?

Det incheckade röntgas med kraftigare doningar, men i handbagaget klarar de sig för det mesta bättre (vad jag läst mig till, har inte flugit med film på 10 år tror jag).
 
Hej!

Jag har "röntgat" film på många flygplatser världen över och aldrig fått någon film förstörd, varken exponerad film eller oöppnad. Jag skulle inte oroa mig för det om jag var du, men skulle i samma andetag vilja kasta ut en annan fråga till fotoentusiasterna här:

Är det någon av er som känner till om filmen påverkas på något sätt även om röntgenutrusningen de använder påstås vara "film/photosafe" (eller vad det nu står på apparaten)?
 
Tack för svar! Jag använder pappersfilm men hade den inte i handbagaget. Betyder det att jag kan använda den och förvänta mig ett hyfsat resultat? Eller borde jag ha tagit den i handbagaget?
 
Jag skulle inte använda filmen till något viktigt i alla fall.

Om luftfartsverket själva säger att filmen förstörs så får man väl tro på det. (Jag tror de säger så på sin hemsida, men ids inte kolla just nu)
 
Filmsafe=Filmsafe

Jag har oxå klarat mig genom diverse röntgen-apparater.
Jag har haft film i både handbage och incheckat bagage och aldrig fått film förstörd. På väg till semsestern tomma rullar och på vägen hem exponerade.

Har rest med diverse olika flygbolag och testat ganska många röntgen-apparater.

Flygbolag som jag rest med under åren: Aeroflot, Gulf Air, SAS, Phillipine Airlines, Garuda Indonesia, Air India, Indian airlines, Air Lanka, Lao Aviation, KML och kanske någon som jag glömt. Men jag har också rest till Israel på charter och där var det verkligen hård koll och filmen klarade sig även där...

Filmen har varit vanliga pappers och de senaste åren dia.

Så jag tror att din film är OK (eller också har jag extrem tur?)
 
Det skall inte vara någon fara med dina bilder. Tidningen Foto (eller Aktuell fotografi) gjorde en test på Arlanda i början på 90-talet där de körde filmer 100 ggr (eller något liknande) genom röngenmaskinen utan att något kunde ses på bilderna.

Jag själv har kört film ett tiotal gånger i röngen på långresor i udda länder utan problem. Jag har en gång kört filmerna genom en röngenapparat där det satt en varningsskylt "Not filmsafe, remove all your films" för att jag inte orkade argumentera mer (Zambia 1988). Det gick bra det med.
 
tryffelsvinet; sa:
Det skall inte vara någon fara med dina bilder. Tidningen Foto (eller Aktuell fotografi) gjorde en test på Arlanda i början på 90-talet där de körde filmer 100 ggr (eller något liknande) genom röngenmaskinen utan att något kunde ses på bilderna.

Grejen är att sen "11 september" så har man börjat med kraftigare maskiner på många ställen.

Men det beror ju på filmkänsligheten också. 200 ASA-film slöjas ju inte lika lätt som 3200 ASA.
 
Re: Slöjad film

johankse; sa:
blir det alltid vid röntgenbestålning. Därför finns det skyddpåsar hos fotohandeln.

Vad kan man ha i bagaget utan att det verkar misstänkt? En skyddspåse borde ju innebära att det blir en stor blaffa på skärmen vilket medför nån slags åtgärd från flygplatspersonalen, eller? Öppnar de väskan och ser att det "bara" är en filmrulle eller dumpar de paketet i havet pga bombrisken..?
 
Om man inte har alltför många filmrullar med sig borde man ju kunna lägga dem i jackfickan när man går genom metalldetektorn, istället för att köra dem genom genomlysningsmaskinen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dundee Filmrullar i frysen? Fototeknik 1
stelunar Dyrt med filmrullar Fototeknik 12

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg