• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Filmen "Kungsleden" (1964)

Jag upptäckte av en slump på filmdatabasen IMDB (www.imdb.com) att det spelades in en långfilm 1964 som heter 'Kungsleden' och den betecknas som romantisk thriller. Regissör Gunnar Höglund. Nån som har sett den eller vet hur man kan få tag på den? Eller om den är bra? Borde åtminstone vara en hel del intressanta fjällscener om inte annat.
 
Rymdinvasion i Lappland

z5v2erik; sa:
Jag upptäckte av en slump på filmdatabasen IMDB (www.imdb.com) att det spelades in en långfilm 1964 som heter 'Kungsleden' och den betecknas som romantisk thriller. Regissör Gunnar Höglund. Nån som har sett den eller vet hur man kan få tag på den? Eller om den är bra? Borde åtminstone vara en hel del intressanta fjällscener om inte annat.
Jag har tyvärr inte sett filmen, men kan tipsa om klassikern "Rymdinvasion i Lappland" som nog skulle kunna falla in under kategorin "romantisk skräckfilm" (eller "kalkonfilm"). Isprinsessa med fjällvyer i bakgrunden (Torne träsk), utförsåkning i Riksgränsen, svenska bandvagnar... Ett och annat hårigt monster som sparkar sönder lappkåtor samt en kulturhistoriskt intressant syn på samer utlovas också. ;)
 
Re: Rymdinvasion i Lappland

IslandTraveller; sa:
z5v2erik; sa:
Jag upptäckte av en slump på filmdatabasen IMDB (www.imdb.com) att det spelades in en långfilm 1964 som heter 'Kungsleden' och den betecknas som romantisk thriller. Regissör Gunnar Höglund. Nån som har sett den eller vet hur man kan få tag på den? Eller om den är bra? Borde åtminstone vara en hel del intressanta fjällscener om inte annat.
Jag har tyvärr inte sett filmen, men kan tipsa om klassikern "Rymdinvasion i Lappland" som nog skulle kunna falla in under kategorin "romantisk skräckfilm" (eller "kalkonfilm"). Isprinsessa med fjällvyer i bakgrunden (Torne träsk), utförsåkning i Riksgränsen, svenska bandvagnar... Ett och annat hårigt monster som sparkar sönder lappkåtor samt en kulturhistoriskt intressant syn på samer utlovas också. ;)

Hehe. Rymdinvasion i Lappland är en kultfilmsklassiker. Jag har den själv som köpfilm (VHS). (den finns för övrigt att beställa för 49:- på http://www.klubbsuper8.com). Oerhört rolig film som innehåller många filmtabbar :). Som t.ex. när flickan i filmen knallar omkring i snöstorm på kalfjället och snubblar över en trästock, som råkar ligga där ovanpå snötäcket (!!!) :). Eller som när samma tjej svimmar och ramlar ner på marken, och så råkar det ligga en renfäll på marken just där hon ramlar :). Kanske måste man ha en speciell humor för att uppskatta sånt, men det är iaf min sorts humor :).
[Ändrat av z5v2erik 2004-10-15 kl 14:43]
 
z5v2erik; sa:
Jag upptäckte av en slump på filmdatabasen IMDB (www.imdb.com) att det spelades in en långfilm 1964 som heter 'Kungsleden' och den betecknas som romantisk thriller. Regissör Gunnar Höglund. Nån som har sett den eller vet hur man kan få tag på den? Eller om den är bra? Borde åtminstone vara en hel del intressanta fjällscener om inte annat.

Denna film är baserad på an bok (med samma titel) av Bosse Gustafson, utgiven 1963. Förövrigt så sändes denna vecka ett radioprogram om fjällfortografen Borg Mesch:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=1278&artikel=482291
 
Det är tydligen en väldigt bra film. "Kungsleden" alltså. Har lite info om den, tyvärr uppe i Aisko. Tyvärr har jag inte kunnat se den, men boken ska jag låna nu i sommar.

Det finns en helt underbar japan som såg filmen, och blev helt såld på de svenska fjällen. Han kommer in till oss på Naturum varje år och även till turiststationen med en tjock mapp med bilder från förra årets vandring, pressutklipp om filmen och annat, som han ger oss.

Egentligen blev han kanske mest är intresserad av att hitta den lilla fjällsjön där det badar nakna svenska flickor i filmen, jag vet inte. Och återkommer år efter år för att han inte hittar den.
 
Kungsleden làter onekligen som en spánnande film. Finns det ingen som vet om den finns tillgánglig pâ video / DVD?

Rymdinvasion i Lappland làter ocksà bra, lite som:

Manus: Chinerunner
Regi: Tigertámjaren
I huvudrollerna: Mork, Elvis, Kurt Holmström mfl.

kk4.jpg


Mvh, Mats

[Ändrat av Malindo 2005-03-03 kl 22:02]
 
Malindo; sa:
Kungsleden làter onekligen som en spánnande film. Finns det ingen som vet om den finns tillgánglig pâ video / DVD?

Rymdinvasion i Lappland làter ocksà bra, lite som:

Manus: Chinerunner
Regi: Tigertámjaren
I huvudrollerna: Mork, Elvis, Kurt Holmström mfl.

kk4.jpg


Mvh, Mats

[Ändrat av Malindo 2005-03-03 kl 22:02]

Som medelgammal frilufsare med ett förflutet inom nöjesbranchen, känner jag igen en producent när jag ser honom:
Payahome1.gif



Kungsleden är f ö en ganska särpräglad film, svartvit och med en mystisk underton.
//J
 
mellpat; sa:
Kungsleden var en färgfilm.

http://193.10.144.135/(cvhfvo45vlfvbsfbuabygy55)/faktablad.aspx?Id=4699

En del av inspelningen gjordes vid Singistugorna (väster om Kebnekaise) där jag råkade passera förbi den sommaren (1964). Ulrik Sundström, som bl a gjort första vinterbestigning av Silhuettleden, var konsult åt filmteamet vad gällde klätterscenerna.

Stjärnan i filmen, Maude Adelson, var senare i par med Per Ahlmark men avled i unga år.

Tack för länken :) !!!

Detta är verkligen mysko, jag har sett filmen men minns den i svartvitt!!

//J
 
Malindo; sa:
Kungsleden làter onekligen som en spánnande film. Finns det ingen som vet om den finns tillgánglig pâ video / DVD?

Rymdinvasion i Lappland làter ocksà bra, lite som:

Manus: Chinerunner
Regi: Tigertámjaren
I huvudrollerna: Mork, Elvis, Kurt Holmström mfl.

kk4.jpg


Mvh, Mats

[Ändrat av Malindo 2005-03-03 kl 22:02]


Men kan vi verkligen få en så stor filmskapare som chinerunner att ta sig ann detta projekt?

Känner ni inte till att han är demonresigören z0r4k?

http://www.facefront.com/demo.php?id=268

Betrakta sann konst när den är som bäst.

/z