[film] Gruvskridsko

Hoppas det inte är djupt under...
Allvarligt, KAN det frysa i gruvor? Trodde det alltid var plusgrader i berget?
Läckert i alla fall!
/Peter

Temperaturen

blir på riktigt stora djup högre än vid jordytan men utjämnas lite närmare marknivån så det blir mycket mindre skillnad mellan vinter och sommar. Jag har sett en bild på en person stående på skridsko på is ocanpå vatten i ett gruvhål på midsommarafon utanför Rättvik. Så det finns möjligheter att eventuellt förlänga säsongen.

Kommer du att kolla åkbarheten regelbundet i gruvgången Tobbe?

Thure

Ingen aning hur djupt det är under, tydligen är den aktuella gruvorten väldigt grumlig när det inte är is i den. Finns andra i samma gruva med klarare vatten som inte är frusna, antar de är djupare.

Egentligen spelar det ingen roll om det är 5 eller 500 meter djupt under en. Drattar man i blir man ändå blöt. ;)

Det har i hela landet varit en låång period av kallt, nu har redan ytan börjat bli mjuk. Speciellt de delar med lågt i tak. Förra veckan var all is hård och fin. Antar det inte kommer vara länge.

Fast det var en bit över en dm hård kärnis...

Edit: Den aktuella gruvan har flera öppningar i dagen, i vissa orter känner man ett väldigt tydligt kalldrag. En helt annan gruva i närheten av Malingsbo kallas Isgruvan, där kunde man före kylskåpens tid bryta is in i augusti har jag för mig.

Fin film, Tobbe. Du hade ju fler. Man (=jag) känner suget på skridskor, igen efter en veckas jobb. Här i Värmland har vi haft bra isar ändå tills förra helgen och ändå sämre har det blivit under veckan. Nu hoppas jag på att vår klubb Solstaskäret hittar ngt ändå för turer under helgen. Bohuskusten kan tydligen ännu kan erbjuda sköna isar. Det blir kanske en busstur dit.

//Omar

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
david-d Film: Skating the Glassy Mountains Långfärdskridsko 0
J-master Liten film om premiären Långfärdskridsko 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg