Film: bromsa fall med isyxa

Nu kan jag inte se filmen på jobbdatorn... Men, appropå isyxor, när är det påkallat med isyxa i de svenska fjällen? Glaciär givetvis, men annars? Jag passerade en lång och oerhört brant snölega får två år sedan i Kebnekaisemassivet som på ett obehagligt sätt slutade i vassa klippblock 200 meter längre ned. Då kände jag att en isyxa hade varit kul om man halkade och började glida nedåt...

Inget nytt men en bra instruktion är det onekligen. Visste inte att det fanns så mycket matnyttigt på YouTube. Jag botaniserade vidare och det fanns ju en helt del, bla andra liknande denna "instruktionsfilm".

brandmansmicke; sa:
Inget nytt men en bra instruktion är det onekligen. Visste inte att det fanns så mycket matnyttigt på YouTube. Jag botaniserade vidare och det fanns ju en helt del, bla andra liknande denna "instruktionsfilm".

Faktiskt inte helt lätt för den oinvigde
att se vad han gör i en så liten ruta
och jag antar att man, som påpekas, måste lära med/av andra, ha reflexerna,
och tryggheten att veta att det här fungerar.

Jag hade i vintras
funderingar på att kontakta en instuktör i min hemstad, men innnan jag funderat färdigt hade snön smält bort. Och 45-gradiga backar är det inte så gott om i Linköping.

Om man inte har isyxa med sig så kanske rådet jag fick av en Keb guide en gång kan vara användbart...

När man åker kana på snöfälten och börjar närma sig blockterrängen så skulle man vända sig om på mage och sätta i fötterna och armbågarna... och det fungerar förvånansvärt bra även när man kommer upp i högre hastigheter... nästan tvärnit...

Är väl iofs inte att rek vid hård skare eller is... men i snön som var i filmen tror jag nog att det hade funkat...

Thomas

thomalin; sa:
Om man inte har isyxa med sig så kanske rådet jag fick av en Keb guide en gång kan vara användbart...

När man åker kana på snöfälten och börjar närma sig blockterrängen så skulle man vända sig om på mage och sätta i fötterna och armbågarna... och det fungerar förvånansvärt bra även när man kommer upp i högre hastigheter... nästan tvärnit...

Är väl iofs inte att rek vid hård skare eller is... men i snön som var i filmen tror jag nog att det hade funkat...

Thomas

Jag har rutschat två gånger. Ena gången var i Dolomiterna
i augusti 1988, en dagsutflykt. Det låg flera
fält av snö
på sluttningen, och ett av dem var alldeles nedisat.
När jag korsade det föll jag och åkte utför på rumpan. Det som slog mig,
utom min totala hjälplöshet, var hur vansinnigt fort det gick. Jag gissar att jag förlorade 100
höjdmeter. Tror det skulle krävts avsevärd skicklighet att vända sig där (och utan redskap hade det ändå inte hjälpt).

Men fötterna? Om man har stegjärn?

Andra gången, 16 år senare, beskrivs i en annan tråd
i detta forum. Där stannade jag av mig själv, till min stora förvåning.

marmotta skrev:

Sannolik bättre med stegjärn... men , nej det hade vi inte då... men som sagt, det var mjukare snö och det fungerade utmärkt efter en 30-40 meters rutschkana...

Kanske inte jämförbart...

thomalin; sa:
marmotta skrev:

Sannolik bättre med stegjärn... men , nej det hade vi inte då... men som sagt, det var mjukare snö och det fungerade utmärkt efter en 30-40 meters rutschkana...

Kanske inte jämförbart...

Stegjärnen är ju utrustningen som egentligen skall göra att du inte faller i första läget. När du rutschar med stegjärn på är de mycket besvärliga att hålla undan, precis som anges i filmen ovan.

Utan utrustning har jag provat både hand-knän och hand-fot, vilket båda funkar ok i sommarmjuk snö. På hård eller isig snö är det lönlöst utan yxa.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fall i glaciärsspricka Säkerhet och räddning 6
avslut1008 Ännu ett fall....... Säkerhet och räddning 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg