Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
@Sewen
Tackar för tipset . Inte överdrivet förtjust i utseendet på opinels skaft dock, ser ut som nåt som lätt roterar och har sig i kalla och blöta händer.
@thureb
Ser intressant ut! Plus för lättdiskad slida. Är den böjlig nog för att man ska kunna snitsa ut revbenen på en abborre på ett smärtfritt sätt?
Jag har en äldre modell med blått handtag som är bra. Vet inte om knivbladet är lika böjligt på bägge. Abborre är ju inte världens enklaste fisk att filea.
@Hattamakaren
Brukar mest filéa abborre ute på bryggan/"filéplatsen", så jo, utomhus, höstkant, mörker, blöta fiskar och kalla händer... Bra skaft en inte halkar på är värt mycket, även om det måhända inte är så snyggt.
@thureb
Nä, håller med, börjar hjälpligt få till snitsen på "skär bort ena sidan, skinnet mot underlaget, skär bort köttet från skinnet, slica runt ryggbenen, skär revbenen från köttet (här krävs böjbar kniv)" - voilá, abborrbyxfilé! .
Tänkte skaffa en bra kniv nu och se om det går lättare .
I fiskeväskan har jag en filékniv från Normark (fastbladare med läderfodral). Den har många år på nacken och verkar näst intill ouslitlig. Har använtas hur mycket som helst både här på västkusten och i insjöar. Tillverkad av Fiskars för Normark på den tidenn.
Idag säljer Normark knivar från Rapala.
När jag vandrar och vill ha med mig en filé kniv till fisket använder jag en fällbar från EKA med träskaft.