Ficklampor, 1xAA och 2xAA

Jag letar ficklampa modell lite mindre, i storleksordningen för 1 eller 2 AA-batterier. Hade en LED-lampa för 1xAA men den gav tyvärr upp, så nu är jag på jakt efter en (eller egentligen två) ersättare.

Tänker mig både att skaffa en mindre ficklampa för 1xAA att ha med mig "hela tiden", och en något större (tänker 2xAA här) för när jag faktiskt planerar från början att ha nytta av en lite större. De ska vara vädertåliga så att jag inte behöver stoppa undan den så fort det börjar regna om jag är ute, utan kan fortsätta använda ficklampan att lysa med.

Vill gärna ha LED för batteritiden, och helst tryck- eller skjutknapp för på/av (alltså inte skruv"strömbrytare") så att den går att hantera med en hand om det behövs. Jag behöver inte bältesclips, ställbart fokus på ljuskäglan, olika färger, blinkljus och liknande "lyxbehör", då är ett lägre pris nästan viktigare; men å andra sidan betalar jag hellre lite mer och får något som man kan räkna med håller länge.

Någon som har tips på modeller att kika på, alternativt undvika?
 
Mest ljus för pengarna får du helt klart med en Led lenser,,, Har själv en Led lenser T7 med 4 st AAA batterier som lyser i 200lumen upp till 250m och en Led lenser H7r pannlampa med 3st AAA med 170lumen och lyser ca 180m

Förutom då den lilla detaljen att jag vill ha ficklampa för AA-batterier hellre än en för AAA-dito, vilket inte verkar vara så populärt hos dem.

Mer intressant än om ljuskäglan är på 180 eller 250 meter är snarare hur länge den klarar sig på en laddning. Om man kan välja ljusstyrka så beror det självklart på vad man valt för inställning, men bra ljus 20-30 meter ut skulle räcka bra för mig i de allra flesta fall, och med lampor i den styrkeklassen så pratar vi alltså om lågeffekts ekonomiläget...
 
Ledsavers

Kjell & Company har t ex de här:

1xAA:

2xAA:

Har själv den senare, plus en 1xAAA. Skulle gärna sett att de hade (minst) ett sparläge. Men då skulle förstås priset bli ett annat också. Drifttiden har jag inte kollat.

Tryckknapp i änden på lampan. Aluminium med O-ringar, verkar vatten- (eller iaf dropp-) tätt. Står inget ang det på förpackningen, och har inte kollat än. Men jag hoppas eftersom jag räknar med att ha med dom i grottor.

:) Kalle G
 
Jag kör med tekniksmagaisents Rebel lampor för R6 om man behöver mer ljus än panlampan och som backupp.

Helt ok lampor med kvalitetskänsla, som proffs lampor men har inte olika ljuslägen.
 
Jag har också en Fenix LD 10, och jag är grymt imponerad. Så liten o så bra. Har haft den i snart ett år, den är så liten så den märks inte i fickan.
 
Visst är den bra. Jag har faktiskt en Rebel-lampa från Teknikmagasinet också. Det är klar skillnad på ljuskäglan mellan Fenix och Rebel, men inget större fel på den. Dock så får man ju tag på "the real deal" (om man inte köper från nåt fuffensställe) för samma pengar på eBay.

Jag har också en Fenix LD 10, och jag är grymt imponerad. Så liten o så bra. Har haft den i snart ett år, den är så liten så den märks inte i fickan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan_e Ficklampor Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg