Fett och Goretex

Startade för en tid sen en tråd där jag bad om tips för att mjuka upp mina Meindl Isl. Pro.

Var på skoaffären idag och fick reda på att man nog bör vara lite försiktig innan man går loss med fettet på kängor med Gore tex, för mycket fett sabbar tydligen membranen.

Akta, lagom är bäst alltså

Anton

Re: Vax

Lavskägge; sa:
egentligen skall man vaxa gore-tex kängor eftersom andningen försämras av fett...

Hur yttrar sig skillnaden? Täpps inte hålen igen av vaxet?
(Jag sätter mig lugnt ner och väntar, Malindo kommer väl med en avhandling inom kort)
;)

/BAX

Det jag skulle kunna tänka mig är att vaxet inte är så pass "flytande" att det kan tränga igenom lädret in till membranet. Det är sant att fett sätter igen membranet eftersom det är non-polärt liksom det yttre lagret av GT.

Fett behövs inte

Enligt vad jag har fått lära mig ska man inte alls använda fett på moderna kängor, utan vax (oavsett om man har membran eller inte).
Fett är till för att mjuka upp - och moderna kängor har redan så mjukt läder att det snarare förstör än hjälper - medan vax är till för att skapa en vattenavstötande yta. Ren impregnering, alltså.

Fett till gamla sadlar, vax till kängor.

Har man membranskor ska det räcka med ett tunt lager vax på ytan, medan membranfria skor nog funkar bättre om vaxet får gå in lite i lädret.

(Sen är det säkert så att fett är obra för membran, även om de ju ska vara fettavstötande)

Hallâ pöjkar,

fetter, tjára o.dyl använder man ju som bekannt för att se till att sâ lite vatten som möjligt kan komma in i kängan. Logiskt följd är att dà även att väldigt lite vatten kan komma ut, dvs man blir blöt pga tâsvett istället.

Eftersom ett membran har till uppgift att hindra vatten frân att komma in i kángan, är det följdaktligen onödigt, samt alltsâ rent dumt, att fetta in lädret i detta fall.

Dock är det inte membranet som "täpps igen" av fettet, utan sjálva lädret. Det är även lädret, och inte membranet, som är det största broms-faktorn vad gáller kángors förmàga att sláppa ut fukt.

Viktigt är dock att med jämna mellanrum vârda samt impregnera lädret. Vad man än smetar pà lädret, sà obstrueras alltid lädrets förmàga att "andas" nâgot. Mirakel-mediciner existerar som bekannt icke. man bör dock försöka hitta nâgot som har de bra egenskaper man eftersöker, men med sà fà negativa biverkningar som möjligt.

Sjálv anvánder jag skokräm av märket Tarragó, testad och godkänd av just Gore-Tex eftersom det i minsta möjliga mân täpper igen kángan.

Mvh / Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Västerdalarna Är GoreTex ute? Utrustning allmänt 53

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg