Festivaltält

Kanske en bakvänd fråga för det här forumet:
Vad kan ni rekommendera för festivaltält?
Sonen ska till Hultsfred. Då jag förstått att risken för slitage och stöld är högre där än på kalfjället vill jag inte låna ut mina, möjligen överdimensionerade, "ordinarie" tält.

Kraven är väl något i stil med:
- lågt pris
- tillgängligt (dvs det ska inte bara säljas av nån Internetbutik i USA)
- vattentätt tak och golv
- myggsäkert
- mer?

petmeu; sa:
Kanske en bakvänd fråga för det här forumet:
Vad kan ni rekommendera för festivaltält?
Sonen ska till Hultsfred. Då jag förstått att risken för slitage och stöld är högre där än på kalfjället vill jag inte låna ut mina, möjligen överdimensionerade, "ordinarie" tält.

Kraven är väl något i stil med:
- lågt pris
- tillgängligt (dvs det ska inte bara säljas av nån Internetbutik i USA)
- vattentätt tak och golv
- myggsäkert
- mer?

Inte bakvänt alls, kolla tråden om Råd&Röns tälttest ska du få se!!

Själv köpte jag ett tält från Rusta för cirka 299:-. Det dög fint till Arvikafestivalen. Det regnade inte då men lite regn hade det säkert klarat. Ihållande skyfall är en annan fråga. Efter att ha haft med mitt Hilleberg till Hultsfred bestämde jag mig för att inte ha med något som jag inte klarar av att förlora. Tältet klarade sig fint men en del hade väl lite "otur".

Det enda folk är ute efter att sno verkar vara alkohol och värdesaker. Således, förvara ingen alkohol i tältet och ha med dig värdesaker (kamera, pengar, plånbok) hela tiden. En bandare blir ju värre. Jag skulle köpa biligaste möjliga om jag prompt skulle ha med en. Ett minihänglås att sätta på dragkedjan i tältöppningen verkade räcka.

Mvh
Peter P.

Skulle jag åka på festival nu skulle jag nog köpa billigast möjliga tält, gärna så billigt att jag kan lämna kvar eller kasta det om det blir för skitigt eller trasigt.
Vad gäller att lås så är jag kluven, har man otur så är tältet sönderskuret och tömt om man har låst det. Det signalerar ju att man har något av värde i tältet.
Ö&B kanske är ett bra ställe att leta?

Efter att ha bevistat ett antal Hultsfredsfestivaler, med tillhörande sightseeing i "träsket" (dvs festivalcampingen), kan jag inte annat än rekommendera det billigaste möjliga. Tältet riskerar att sprayas, bli kissat på, ramlat på, etc. Bara det tar en mindre skur så är det ok. Om golvet är av plast är det en fördel, alt kan man ha med en bit presenning att lägga under. Om det regnar när tältet slås upp kommer det att stå i lervälling.

Sedan bör man förstås föregå sprayandet genom att själv fixa till det, så att man hittar tillbaka till sitt eget tält :)

//från en som aldrig skulle få för sig att campa i träsket...

Jysk eller Rusta eller liknande för max 2-300 rekommenderas. Det finns nämligen inget rockfestivalsbesökaremedkängorochenalkoholhaltpå3promillesäkerttält :)

Jag tror att det är smart att välja ett självstagande (kupoltält) så att man slipper bry sig om linor och grejer som behöver spännas och kan snubblas över.

Håller med alla

Det viktigaste har sagts. Köp ett billigt tält och lämna kvar det när han drar. Det kommer ändå att vara nersprejat/spytt/sparkat/bränt/trampat när festivalen är över.

Tänker han bo i Träsket rekomenderas en spade så han kan gräva vattenavledning. Platsen har sitt namn av en anledning. Bor han på Ängen lär det inte vara några problem. Men då kommer å andra sidan fulla människor att snubla på/över/in i tältet i stället, så han bör förvara alla vassa kantiga saker inne i tältet för maximalt utbyte.

Ska man ha tält man tar med hem är det militärens tjugomanna som gäller.

Tack alla

Inte anade jag att det finns så många festivalmänniskor på Utsidan! Nu blir det en tur till Biltema/Jydsk/Rusta. Bra idé att själv tagga eller på annat sätt märka tältet. Har hört om någon som fick sitt tält helt nerklottrat och också om stölder av sovsäckar och annan utrustning.

Ett bra tillägg kan vara detta.

Biltema:
"lättviktspressenning
2,85 x 3,80 m 49,90 kr"

Skulle det bli ett sjuhelvetes regnande vilket inte är omöjligt eller bara en djävulsk natt så kan det vara en skön grej att drapera över tältet som en nödlösning, eller lägga under tältet för den delen om man inte lyckas tillskansa sig den högsta marken.

(Och så några små snuttar lina och några extra tältpinnar/grova spikar bara så man kan få fast skiten också.)

Festivaltält!

...har precis köpt ett Unna - utställningstält, billigare än ord pris. - som kommer att invigas på Roskilde-festivalen. har tidigare haft 170- kr -tält som man lämnat kvar. Är inte det här med att man har "jätte-fina" kvalitetsprodukter som man aldrig vågar använda eller låna ut till kompisar. Kvalitet är roligt och håller i många år! Skulle något hända med ett "jättefint" tält , är det ju bara att laga det.

Stadium har ett ok festivalpaket med allt som behövs(tält, sovsäck mm.). I det ingår ett självstagande tält. Detta är ju att föredra då man slipper alla förbannade linor, som kommer att bli nedtrampade.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg