Be open minded. But if you are too open minded your brain will fall out...
Kort sagt, ett litet försök till objektivitet ;-)
Ok väldigt få tält, om ens något slår ett Hillebergstält med hästlängder vad gäller kvalitet. Jag skrev så i hopp om att försöka skapa lite debatt om andra tältfabrikat och detta får man väl onekligen säga lyckades!
Det är snarare så att det är funktioner, detaljer och tänkta användningsområden som skiljer olika tält på den här kvalitetsnivån från varandra - och detta är ju synnerligen personligt!
För att försöka besvara dina frågor i tur och oordning:
Q:> - En annan sak: Är det inte bättre med kanaler än clips? Starkare, jämnare lastfördelning.
Moss verkar köra med det, men Mountain Hardwear kör väl mest med clips?
A:> Det stämmer, kanaler ger en jämnare lastfördelning och är i grunden en starkare konstruktion, NÄR MAN VÄL HAR PETAT IN ALLA BÅGAR OCH FÅTT UPP TÄLTET! Har man tex försökt sätta upp ett TNF VE-25 (vilket får anses vara en referens bland stabila kupoltält) i storm så förstår man nog vad jag menar. "In med bågen, fram till korsningen - fasen vilken av de X gångarna skall jag in i???? vafan tryck på, ojdå ska verkligen pinnen peta ut genom kanalen, fram med silvertejpen..."
Så i min mening är clips förvisso i grunden något klenare, men det är i gengäld enklare att sätta upp än ett tält med kanaler. Moss har både modeller med kanaler samt med clips, MHW har enbart clips förutom på sina "värsting-basecamp-modeller", Marmot har en kombination av både clips och kanaler på sina tält.
Dock kan det ju vara stor skillnad på hur man har sytt fast clipsen vad avser att sprida belastningen mm.
En fördel med clips är dock att ventilationen mellan ytter- och innertält blir mycket bättre än med kanaler.
Q:> En sak jag uppskattar med europeiska tält är att
innertält och yttertält är en enhet när man reser
tältet så att innertältet kan bevaras torrt.
- Hur är det med de tält du nämner?
A:> Nej, samtliga tält som jag har nämnt följer den "amerikanska skolan", dvs separat inner- och yttertält. Det finns ju både för- och nackdelar med detta jämfört med den "nordiska skolan" som du nämner. Jag håller helt klart med om att det är en klar fördel med ett nordiskt tält när man skall resa tältet i spöregn. Å andra sidan kan det vara bra med ett separat yttertält soliga och varma dagar då man snabbt och lätt kan ta bort det för att torka/vädra ut hela tältet (tex vid tältning på glaciär/snöfält). Även detta är alltså mycket en smakfråga samt vad man skall använda tältet till snarare än stabilitet/kvalitet.
Q:>- Är de mer prisvärda och var köper man dem i Sverige?
A:> Ja delvis tycker jag att de är mer prisvärda (antagligen beroende på mycket stora serier i produktionen). För mitt MWH Trango 2 gav jag 4500 kr (inkl studentrabatt 10%), och Staika som du har och som jag funderade på ligger väl på ca 6000 kr eller har jag fel? De flesta amerikanska tält sys i sydostasien, Hilleberg tror jag syr sina tält i någon av baltstaterna.
Mountain Hardwear-tälten köper man i Sverige på samma ställen som kläder från samma tillverkare, dvs i de flesta vanliga friluftsbutiker. På Berg & Hav:s hemsida finns en lista över alla butiker.
TNF finns tex på både Friluftsbolaget och Naturkompaniet. Marmot finns bla på Sportkompaniet i Stockholm (de beställer hem det), SeaLife i Stockholm samt tex Magazinet i Karlstad. I övrigt vet jag ej.
Moss vet jag faktiskt inte om det finns någon butik i Sverige som har - detta får man nog leta på nätet efter. Man kan ju kolla på de "vanliga" ställena:
http://www.cham3s.com (Chamonix, Frankrike)
http://www.sportsnet.se (Sverige)
http://www.addnature.se (Sverige)
http://www.kroppshop.se (Sverige)
http://www.rei.com (USA)
Q:> - På vilka punkter slår Mountain Hardwear och Moss och övriga Hilleberg (dessutom med hästlängder;-) )?
A:> Som sagt, kvaliteten skiljer sig inte nämnvärt utan snarare design, funktion och användningsområden.
Du får förlåta mig, men det var ett tag sen jag var i ett Hillebergstält så på vissa punkter kan jag ha fel.
Hur som helst, här kommer lite detaljer som skiljer:
1. Tänkt användningsområde.
Tex Ola Skinnarmo har ju använt Hillebergstält under sina polarfärder. Skitkallt förstås, och att kunna sätta upp tältet snabbt kan man ju förstå känns ganska viktigt... Så vitt jag vet så förvarade han sitt tunneltält med bågarna delvis monterade i pulkan vilket ledde till den karaktäristiska Hillebergshastigheten, 1,2,3... tältet rest och klart innan man ens skulle ha hunnit montera bågarna till tex mitt Trango 2.
Kul för honom, men inte någon nyckelparameter för mig själv som inte gör polarfärder utan snarast vistas i alpin miljö.
Vilket på ett naturligt sätt för in diskussionen på ett annat ämne; färgen på tältet. Det finns en sprakande batalj här på forumet huruvida en kille skulle köpa ett rött eller grönt Hillebergstält. Jag avstod från att ge mig in i pajkastningen även om jag var frestad, men det beror ju faktiskt helt och hållet på användningsområdet. Jag själv som främst är alpinist skulle utan tvekan välja rött eftersom det syns mycket bättre i tex en snöstorm och därför är en säkerhetsfaktor. Å andra sidan så kan jag förstå att de som främst tältar i skog och mark väljer grönt för att tältet lättare ska smälta in i miljön.
Nu till mitt tält som av denna anledning är gulorange/silver! Ser naturligtvis förjävligt ut i skogen men gör sig klart bättre i snö!
Nästan alla de amerikanska märken som jag har nämnt gör just tält främst för alpint bruk vilket i allmänhet innebär att de har skrikiga färger.
Och här kommer man osökt in på ännu ett område - UV-beständighet! I svensk miljö behöver man knappast tänka på detta såvida man inte låter tältet stå ute i solen 15 år i sträck. På hög höjd i Himalaya är emellertid UV-strålningen så stark att tältväven helt bryts ner och blir skör på bara några veckor till månader! Mellan dessa ytterligheter finns det ju naturligtvis mellanlägen, tex jag själv som befinner mig på mellan 2000-4000 meters höjd. Även där är solen ganska stark och därför uppskattar jag om tältet är konstruerat för att stå emot strålningen bra. MHW testar sina tält på >6000 m för att kolla UV-beständigheten och funkar det där så kan det ju funka för mig! Hilleberg har jag för mig gör någon jämförelse med varmluftsballonger eller liknande och de är säkert ganska bra vad gäller UV-beständighet men vad vet jag? Rent tekniskt (svartkroppsstrålning) känns det som att tex en mörkgrön tältduk kommer att absorbera mycket mera strålning än tex en gul/silverfärgad yta, men det är möjligt att detta inte spelar så stor roll.
Som sagt, användningsområdena är många och vitt skilda. På en vandring i skogen är tex mitt tält ganska värdelöst med sin matchvikt på 4.0 kg. Med en halvmeter snö efter natten gör det sig dock betydligt bättre!
2. Detaljer som (ev) skiljer.
Det jag gillar med tex MHW är fönstren på tälten som både släpper in mer ljus och gör att man tex kan se hur vädret är utan att behöva sticka ut näsan. Förvaringsfickorna i taket är oxå helt suveräna, jag slänger tex upp hela köket i fickan ovanför ingången och med kupolkonstruktionen gör denna nedlastning bara att tältet blir ännu starkare! Jag måste dock erkänna att jag är ganska obildad vad gäller Hilleberg på det här området.
I övrigt så kan jag inte direkt komma på några specifika detaljer som skiljer eftersom konstruktionen i grunden är så olika. Dock har ju Hilleberg flera fördelar, bla så är väl alla bågar lika åtminstone i tunnelmodellerna, är det inte så i Staika oxå????
Och så finns ju Hilleberg i Sverige vilket ju gör vägen kortare om man tex skulle bryta en båge eller behöva annan service. Jag väntade i 5 månader bara för att få mitt tält från MHW...
Men det finns en detalj som kan vara värd att kolla upp för alla tältägare oavsett fabrikat. Jag vet inte exakt vilka tältpinnar som levereras med Hilleberg, men jag antar att det är standard alu eller möjligen de runda Easton 7075-T6 pinnarna. Både MHW och Moss kör bla med Y-formade pinnar i 7075-T6 alu från Easton. Dessa pinnar är fullständigt omöjliga att böja, man kan tom spika ner dem i asfalt...
(Någonting för den seriöse prylbögen alltså...)
Hoppas på en fortsatt trevlig tältdebatt - kom med lite Hilleberg-specials som jag inte känner till!
Mvh
/Magnus!