Felstavat i nüvin

Är det någon fler som störs av att det finns en del felstavningar i nüvin?

Var i helgen ner till Sundsvall i ett ärende. Hade knappat in en adress i närheten av central Sundsvall. Kommer åkandes på E4 norrifrån. Börjar närma mig centrum. Ser på displayen att det står VäG MOT SJUKHUSET. Det jag reagerade på var felstavningen eller vad man nu skall kalla det. Såg samma sak fler gånger på min resa in mot centrala Sundsvall.

Likaså är gatuadressen där jag bor felstavad. I nüvin står det Edlinsgatan men det heter Edlingsgatan. Vart kan man lättast vända sig för att påtala så enkla saker som felstavningar av ord och gatunamn. Någon som vet?

Om den inte kan visa ordet "väg" korrekt är det Garmins fel. Vilken nüvimodell är det du har?

Om gatorna är felstavade är det Navteq som ställt till det. Felanmäl hos Navteq, det går fortast så.

Garmin nüvi 710 FM. Bortsett från det så är jag nöjd med den.

Skall försöka få tag på någon på Navteq. Garmin kan bli lite knivigare kanske.

Ja, den länken till Navteq fungerar. Det kan ta flera månader, men till sist kommer det ett e-mail om att de gjort något.

Om du är instatt i redigering av XML-filer kan du fixa det andra själv, när det är i en 710. Jag har inte sett det i min 760, men det kan hända att antingen har jag fixat det själv (fast glömt bort det nu), eller så är det något de "förbättrat" (hmm) i någon av de senare ansträngningarna med översättningar.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg