Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag körde till Arlanda häromdagen med Tomtom igång men inte i navigeringsläge. Motorvägen från E4 till Arlanda (Arlandavägen) syntes inte på kartan som är senaste utgåva v6.7. Pga tidsnöd kunde jag inte dubbelkolla. Har du sett samma sak?
Kartorna som kom i maj 2007 är version 6.75. Tidigare version hade Arlanda OK.
Betr motorvägen förbi Uppsala finns den med i de nya kartorna, även den del som inte är färdigbyggd. Dock inte förbindelsen mellan nya motorvägen och Björklinge.
Tomtom v 6.75 är därmed oanvändbar på E4 mellan Arlanda och Gävle.
Betr motorvägen förbi Uppsala finns den med i de nya kartorna, även den del som inte är färdigbyggd. Dock inte förbindelsen mellan nya motorvägen och Björklinge.
Tomtom v 6.75 är därmed oanvändbar på E4 mellan Arlanda och Gävle.
Garmins gällande kartor (v9) har inte ens med motorvägen förbi Uppsala. Det är knepigt eller snarare riktigt dåligt att Teleatlas/Navtech kan missa ett sådant vägbygge på en europaväg. Det kan ju knappast ha kommit som en överraskning ...
Garmins gällande kartor (v9) har inte ens med motorvägen förbi Uppsala. Det är knepigt eller snarare riktigt dåligt att Teleatlas/Navtech kan missa ett sådant vägbygge på en europaväg. Det kan ju knappast ha kommit som en överraskning ... L
Garmin har enligt tidigare inlägg en policy att publicera endast de vägar som kan trafikeras vid kartans utgivning. Vägar som "snart är klara" kommer därför inte med. När Garmin v9 kom ut var motorvägen förbi Uppsala inte öppnad. Därför finns den inte med på kartan.
Jag anser att det är bättre att veta att de vägar som faktiskt finns med i kartan faktiskt finns i verkligheten. Att det sen finns nyare och bättre vägar i verkligheten blir då en bonus. Alternativet att en väg som inte finns i verkligheten är utsatt på kartan är sämre. Tycker jag.
Tja, min Nuvi 250 var bara dagar gammal då jag fick rätt många mil med vansinnig a instruktioner längs en av de största vägarna i sverige. Släpper man inte i förväg uppenbart kända sträckor så kanske man snabbt får släppa uppdateringar istället. Det handlar trots allt om många mil på E4. Många mil på en av sveriges största vägar.
Det kan man naturligtvis om man (Garmin, Tomtom, etc)vill och om det är lönsamt. De stora leverantörena verkar ha lagt ett uppdateringsintervall på 12 månader.
Jag kan ha viss respekt för att uppdateringarna inte kommer oftare eftersom det är ett gigantiskt arbete att hålla reda på allt som händer i täckningsområdet, t ex i hela väst-Europa.
Uppdateringsintervall anges oftast inte i produktfakta eller -recensioner men är naturligtvis en viktig del av produkten.
Uppdateringar till Tomtom väst-Europa (v6.7) kostade 1 maj 2007 EUR 99,95 = SEK 933,48
Uppdateringar till Garmin City Navigator Europe (v9) kostade samma datum USD 75,00 = SEK 516,85
Uppdateringar till Tomtom väst-Europa (v6.7) kostade 1 maj 2007 EUR 99,95 = SEK 933,48
Uppdateringar till Garmin City Navigator Europe (v9) kostade samma datum USD 75,00 = SEK 516,85
Till kostnaden för Garmins uppdatering ska du lägga momsen.
Jag vet inte om det är möjligt att köpa frân england och fâ en kostnad i pund sâ du slipper momsen.
Men för jämförelsens skull ska Garminpriset vara 646:-.