Korsning
Att stanna vid ett märke är väl det bästa tips man kan ge om det finns något sådant i närheten.
Antingen ett som fartygen ska hålla sig innanför och där vänta tryggt eller ett märke i mitten av farleden om man inte hinner över, det lär dom inte köra på.
Problemet är att många paddlare helt saknar erfarenhet av att vara på sjön, det disskuteras högljutt längd på paddlar, Hilleberg tält och i vilken vindstyrka Jim Danielsson har paddlat men sjövett lyser med sin frånvaro och när det blåser upp till kuling är det inte att tänka på att ligga kvar och vänta.
Att ligga inblåst är något som dom flesta båtägare varit med om och det är en del av båtlivet.
Plötsligt kommer då en superäventyrare som inget hellre vill än att bli nästa Kropp.
Om prognosen lyder 12-16 meter per sekund och har paddlar ändå kan han sedan i bastun med konstpauser och alla dramatiska tillbehör berätta om överfarten han gjorde i 16 meter och rykande sjö...
Gissa om dom andra vill göra om bedriften...
Den killen, han som sköt i bastun, kommer nog att få några otrevliga överraskningar när han upptäcker att yrkessjöfart inte väjer för honom och att det ställs krav på honom beträffande sjöregler och navigering, kaptenen på Viking Line skiter blankt i vår lille hjältes gröna karta och ambitioner.
Viking Line förresten, jag sov helt nära leden några distans utanför Furusund för några helger sedan när dom drog upp så mycket svall men märkte inget, var det någon som fick problem med svallet?
Inför varje risktagande, korsa en led eller paddla i vind och sjö, ställ frågan; är det smart att paddla nu?
Var smart.
mvh
Johan Lorin