Fejan

Är det någon som har några tips angående paddling kring fejan utanför kappelskär. Tänkte bege mig dit under helgen och paddla så jag är lite nyfiken på vad ni tycker om detta område? Smultronställen??

Tack på förhand
Martin

Guest

Gäst
länge sedan jag var där men
NV Tjockö är det ett lite näs med sandstrand o gräsmatta, utmärkt tältplats.

norra tjockö by, det går att paddla runt ön där i ett lite kanallikande sund.

Hej,

Söderarms skärgård är mycket trevlig! Flertalet öar utan bebyggelse, mest gamla militära installationer, och väldigt lite fritidsbåtar (kanske mera nu under högsäsong, men när jag senast paddlade där Kristi Flygarhelgen under fyra dagar såg vi endast till en båt på hela tiden, och det var en militär bevakningsbåt).

Om man från Fejan paddlar rakt österut till Manskär (den ö som den höga radarmasten står på, syns på låååångt håll) har man sedan ett myller av öar österut och åt sydost. Områdena runt östra Hamnskär och Långskär är trevliga samt öarna strax sydost om Söderarms fyrplats. Lätt att hitta fina vikar och tältplatser. Uppmärksamhet krävs när man korsar farleden öster om Fejan där trafiken av stora fartyg stundtals är intensiv.

Om väder/vind, erfarenhet och tid skulle innebära vissa begränsningar så är kanske området nordost om Fejan att föredra, dvs öster om Gisslingö upp mot Håkanskär och Vattungarna. Just Vattungarna är en personlig favorit tidigt på säsongen. Just nu är nog risken stor att där finns *mycket* fritidsbåtar.

God tur!

//Janne

[Ändrat av jabe05 2002-07-26 kl 11:41]

Instämmer

NÖ Fejan är ett bra område för paddling om man inte gillar att korsa farleden :) Vid Vattungarna och Håkanskär kan man testa paddling i den riktiga ytterskärgården.

Har inte varit söder om Fejan, tar det nästa gång.

Peter

Farled

Har startat från Räfsnäs en par tre gånger i år och blev vid ett tillfälle varnad för FARLEDEN.
Farleden, ja den är läskig och farlig så den ska man undvika men hur kommer man då söderut?
Å varför skulle den vara så farlig?
Jag har under alla mina turer aldrig en endaste gång haft bekymmer med att korsa eller paddla nära en farled.
Störst går först, kommer det en Finladsfärja väntar man och äter Ballerina, sen pillar man över lagom snyggt och fortsätter som om inget hänt.

Farleder finns överallt där det finns båtar, Furusundsleden är inte den enda och paddlar man efter gröna kartan lär man sannolikt paddla mitt i farleder varje helg lyckligt ovetande om misstaget.

Om man är det minsta intresserad tycker jag att man ska gå navigationskurs och ta skepparexamen fast risken är att gröna kartan får samla damm efter avslutad kurs...
Vegamössa är inte obligatorisk!

Farlig fart

Det värsta med färjorna är att dom går så fort. Och att du inte vet vilken väg dom tänkt ta (inte nödvändigtvis högerregeln). Dom går så fort att du inte ser dom bakom öarna, när du startar överfarten, utan dom är bara där helt plötsligt. För att inte tala om när det plötsligt är flera på en gång, eller dimma. Vi brukar korsa vid Lerskärsgrund, där är farleden smalast, och du kan ta säkert skydd vid fyren eller bojen. Jag är säker på att färjorna försöker undvika att köra på dessa
\C

Korsning

Att stanna vid ett märke är väl det bästa tips man kan ge om det finns något sådant i närheten.
Antingen ett som fartygen ska hålla sig innanför och där vänta tryggt eller ett märke i mitten av farleden om man inte hinner över, det lär dom inte köra på.

Problemet är att många paddlare helt saknar erfarenhet av att vara på sjön, det disskuteras högljutt längd på paddlar, Hilleberg tält och i vilken vindstyrka Jim Danielsson har paddlat men sjövett lyser med sin frånvaro och när det blåser upp till kuling är det inte att tänka på att ligga kvar och vänta.

Att ligga inblåst är något som dom flesta båtägare varit med om och det är en del av båtlivet.
Plötsligt kommer då en superäventyrare som inget hellre vill än att bli nästa Kropp.
Om prognosen lyder 12-16 meter per sekund och har paddlar ändå kan han sedan i bastun med konstpauser och alla dramatiska tillbehör berätta om överfarten han gjorde i 16 meter och rykande sjö...

Gissa om dom andra vill göra om bedriften...

Den killen, han som sköt i bastun, kommer nog att få några otrevliga överraskningar när han upptäcker att yrkessjöfart inte väjer för honom och att det ställs krav på honom beträffande sjöregler och navigering, kaptenen på Viking Line skiter blankt i vår lille hjältes gröna karta och ambitioner.

Viking Line förresten, jag sov helt nära leden några distans utanför Furusund för några helger sedan när dom drog upp så mycket svall men märkte inget, var det någon som fick problem med svallet?

Inför varje risktagande, korsa en led eller paddla i vind och sjö, ställ frågan; är det smart att paddla nu?
Var smart.

mvh
Johan Lorin

Re: Farlig fart

Och att du inte vet vilken väg dom tänkt ta (inte nödvändigtvis högerregeln).

Nödvändigtvis gäller det ingen högerregel mellan fartyg och kajak i farled.
Den dag kapten tvärnitar sin stora färja, kommer ut på bryggan och vänligt ber paddlaren att åka först ska jag äta upp min paddel.

Möjligen i tecknad film.

Missförstånd

Det var inte riktigt så jag menade! T.ex just vid överfarten vid Lerskärsgrund, står det en fyr mitt i farleden. Den passeras av färjorna på båda sidor, men inte nödvändigtvis efter högerregeln. Jag vet ganska mycket om att framföra stora fraktfartyg i trånga vatten eftersom jag är uppväxt med en sjökapten till far och hängt med på bryggan. Jag vet att det inte går att väja för kajaker, men jag tror min far hellre kört upp på land än avsiktligt kört över vare sig segelbåt eller kajak. Jag har varit med om att det varit mycket nära! Jag skulle akta mig mycket noga att komma ens i närheten av ivägen. Kajakerna syns inget vidare på radar heller och jag är inte alldeles säker på att dom har möjlighet att upptäcka oss ens rent visuellt
\C

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg