Hej! Jag och två kompisar tänkte vandra kring Rjukan och Gaustatoppen nu 1-5 juli. Vi har två olika förslag på rutt, som jag har bifogat som bilder. Båda innefattar att utgå från Rjukan, gå upp till Gaustatoppen via den västra leden, och sen gå längs med gaustatoppen söderut och vika av antingen västerut eller österut. Det ena förslaget slutar inte i Rjukan, utan en bit utanför och skulle då innefatta att antingen lifta in i Rjukan eller ta en buss eller liknande för att komma tillbaka till bilen som vi har ståendes i Rjukan.
Vi tänkte spendera första halvdagen när vi kommer fram med att bara ta oss upp från Rjukan till ca 1000 m höjd, upp på fjället. Sen andra dagen tänkte vi ta oss upp på Gaustatoppen, ta nån våffla och sen vandra vidare. Den västra rutten är ca 35 km, och den östra ca 40 km.
Mina frågor är:
Hur är vattnet däromkring, är det lugnt att dricka?
Är det nån som har vandrat i området innan och kan komma med tips/synpunkter på ruttförslagen?
Hur är västra approachen uppför Gaustatoppen, ser ganska brant ut?
Vi tänkte spendera första halvdagen när vi kommer fram med att bara ta oss upp från Rjukan till ca 1000 m höjd, upp på fjället. Sen andra dagen tänkte vi ta oss upp på Gaustatoppen, ta nån våffla och sen vandra vidare. Den västra rutten är ca 35 km, och den östra ca 40 km.
Mina frågor är:
Hur är vattnet däromkring, är det lugnt att dricka?
Är det nån som har vandrat i området innan och kan komma med tips/synpunkter på ruttförslagen?
Hur är västra approachen uppför Gaustatoppen, ser ganska brant ut?