• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Favorit Äventyrare

Hejsan!

Jag skulle tycka det var skoj om Ni kunde
berätta vem som ni tycker är den största äventyraren
Eller favoriten..!!
mvh Sebbe Huss
 
Sven Yrvind

Fritjof Nansen är min favorit och guru jag tycker att alla hans böcker är läsvärda. Både Framexpeditionen i Polarhavet och skidturen över Grönland var fantastiska äventyr men han beskriver även kortare fjällturer på ett medryckande sätt.

Sven Yrvind f d Lundin är en annan stor favorit som dessutom lever nu och gör otroliga seglatser i små billiga båtar som han konstruerat och byggt själv.

Men de största upplevelserna för mig är mina egna vardags, helg eller semesteräventyr med familj, vänner eller ensam.

Thure
 
Äventyrare

Vad är det egentligen som definierar en "stor äventyrare"!? Är vi inte alla stora äventyrare, även de av oss som gör "små och korta" äventyr? För mig handlar det inte om att man måste upptäcka en nya världsdel, vara den första som skidar över Antarktis eller äventyrar sitt liv och sin hälsa för en naturbedrift.

Jag anser de människor som gör något de själva inte trodde de var kapabla till, eller tvivlade på skulle klara av p.g.a olika anledningar, är riktiga äventyrare. Det kan räcka med att bestiga Idrefjället Städjan, som mörkrädd övernatta i vindskydd ute i skogen i bister vinterkyla eller som nybörjare i kajak lyckas paddla 5 km utan att välta första gången.

Om man utgår från sig själv och sina egna prestationer och förmågor, tror jag att vem som helst kan bli en stor äventyrare! :)
 
Sven Yrvind är min favvis också. En enkel man med stora bedrifter bakom sig.

En annan är onekligen Tristan Jones som levt sitt liv på havet. Men meriter som att ha korsat Sydamerika i segelbåt, övervintrat i arktis och ett oräkneligt antal oceanpassager. Läs hans böcker!

(För övrigt redovisade någon dagstidning statistik över döda amerikaner i krig under århundradena. I statistiken över krigen mellan indianer och vita räknades inte indianerna. En liten skandal, kan man tycka)

//A
 
Tycker själv om T.ex. Thor Heyerdahl, även om han kanske ses lite mer "akademisk" än många andra "äventyrare".

Vad det gäller nu levande, och svenskar, ligger Fredrik Sträng högt upp på listan.
 
Cyklade Columbus till Amerika?

Janne Corax är min favoritlångcyklingsäventyrare (för vi snackar ju långcykling här)

...Johan...