Fattar inte...varför?

Hej alla där ute!
Jag är en kille som själv går i säck köpar tankar, och har kollat på lite olika prisklasser och varianter. Har väl på senare tid efter noggrant läsande om erfarenheter och recensions betyg förstått att man i slutet tjänar på att köpa en "dyr" ryggsäck. På dom som man ganska lätt har råd med finns det alltid något minus, och man jämför olika märken för att hitta den med minst minus för det priset, och allt blir bara skit.
Men nu till det jag inte fattar....de människor här som förespråkar Berghaus och Bergans.....ni säger "Köp, Vulcan, altlas, eller Alpinist I II"....Men som jag fattat det så är dom flesta överens om att man inte packar 110-130 liter i en ryggsäck...och speciellt inte för en veckas vandring som de flesta människor som är här ändå genomför.
Varför detta tjatande?????
Alla frilufts människor jag pratat med säger att man ska försöka hålla liten packning, och en nybörjare som max ska vandra en vecka har ju allt han behöver i en 65-80L säck.
Dubbelmoral från er erfarna...??
Tacksam för svar!
Mvh Adam

Vet inte...

...var du fått de råden ifrån. Jag tycker dock att du skall köpa säck efter behov, precis som med allt annat. Vad skall det användas till?

Om du skall använda säcken som nybörjare med korta turar i tankarna, kanske tom. i stugor, så räcker en ganska liten säck mycket långt (typ 60-70l). Om vi däremot talar om längre vandringar långt bortom civilisationen kan det vara läge för en lite större säck (70-90l). Slutligen om du tänker ge dig ut på vintern kan jag av erfarenhet säga att säcken nästan alltid är för liten. Det kan bli så mycket prylar då. Alternativet vintertid är pulka, men den kostar dig ganska mycket mer och du behöver säkert ändå en säck för sommarbruk...

Såja, då är det bara bestämma användningsområde och sedan leta säck. Men jag håller med dig, man tjänar i de flesta fall på att köpa kvalitet. Sedan är säckvalet mycket personligt, så prova, prova, prova tills försäljarna i affärerna är leds att se dig.

Lycka till!

Vi har alla våra nöjen...

.. och det finns nog de på detta forum som kan tänka sig att verkligen göra bruk av 130 liter. Det finns så mycket pryttlar man kan ha med sig och har man plats över i säcken kan man ju stoppa ner tältet och liggunderlaget där också.

Sedan finns det de som vill ha så lätt packning som möjligt och då ska säcken också vara lätt i sig, och då blir det ju ingen jättesäck precis.

Det var ju ganska trivialt. För att nu vara lite matnyttig också.. om du vet hur mycket bråte du tänker släpa med dig, så köp en säck som rymmer så mycket, och vet du inte det, så försök låna en säck och prova under sommarens vandringar. En veckas vandring brukar ge många aha- och blaha-upplevelser.

Adam,

Det lönar sej att köpa kvalitet, men:
Ibland kan det vara fiffigare att satsa på en billigare första säck och sedan pröva sej fram. Om användningsbehovet sedan ändrar, så är det möjligt att byta upp sej / komplettera. Pröva fördomsfritt olika alternativ (upprepade gånger), ibland kan ett billigare alternativ sitta väldigt bra på ryggen! Dyrast är inte automatiskt bäst, men visst är det skillnad på detaljer & hållbarhet.

De mindre säckarna har ofta ett klenare bärsystem anpassat för lägre vikt = kan bli obekvämt om full packning. Då standardgrejerna ska med, brukar de pressas in i säck som säck. Vissa surrar fast mycket utanpå, jag vill ha mina grejer inne i säcken.
Försök istället hitta en säck som fungerar såväl fullpackad som halvfull (dvs bra åtspänningsmöjligheter). Min "storsäck" på 65-80 liter är så bekväm att jag ofta tar den även för veckoslutsturer med mindre packning.

Hoppas detta alls hjälper,
hälsn My

Ditt behov ditt val

Adam, läs Johannas inlägg noga! Håller med om vart enda ord.

Ett personligt exempel på varför jag köpte dyrt istället för billigt. Ville ha en 40-50 l säck för kortare turer. Hittade en Everest säck för 499kr som stämde in exakt på mitt behov men.....den passade inte! Provade i tre (3) olika Stadium butiker och en 5-10 st säckar i varje för att se ifall skillnader i tillverkning kunde göra att jag hittade någon som jag kunde köpa. Det fanns skillnader men inte så att det vart riktigt bra. Haglöfs Climber 50 passade ännu sämre (1500kr). Slutade med att jag fick välja mellan en Arcteryx, Berghaus och Lafuma. Men hade Everesten passat hade jag köpt den!

Vilka tjatar?!

Själv har jag aldrig ångrat att jag köpte en Vulcan. Det är aldrig fel att ha lite extra utrymme, är säcken rätt konstruerad så ska det inte vara något problem att komprimera vid behov. Hur många av de som säger att 60-70 liter "räcker" går med Thermarest Standard, Sovsäck (ca -5), 4mans tält, stora trangiaköket + mat, bränsle och kläder för 1 vecka i sina ryggor? Jag hade tidigare en 60 l säck och då fick jag hänga liggunderlaget (traditionellt=mer volym mindre vikt jfr uppblåsbart) utanpå. Än en gång volymen är INTE det viktiga utan *vikten*. Men visst har du pengar att köpa allt det minsta och *lättaste* så gör det för all del :)

/mats

Glömde....

Vet du vad det är för volym på en Vulcan/Atlas? Svaret är 80l utan (naturligtvis avtagbara) sidofickorna! Kan du tänka dig att köpa en ryggsäck från tillverkare X på 70-80l men inte en Vulcan/Atlas för att den är för "stor"? Hur många med 70-80l ryggsäckar har avtagbara/höjbara lock för att kunna packa mer vid behov? Hur många av dem har saker hängande utanpå för att det inte ryms i säcken?

För 1 veckas bruk håller jag dock med om att det bör räcka med 60-70 l, med allting *inne* i ryggsäcken. Själv använder jag det extra utrymmet i min Vulcan till att ta med en kudde:) Sidofickorna tas av och en packas i huvudsäcken som förvaringspåse till köket+bränslet och för att kunna användas till dagstursäck.

Förslaget som ? gav var bra, prova så du vet hur du vill packa, på vilket sätt och hur mycket (vad tar din utrustning för plats?). Köp därefter säck som passar DIG och DITT behov.

/mats

Båd' utanpå och i

Att ha tältet utanpå säcken får väl räknas som det vanligaste? Det kan ju vara ganska blött och slabbigt efter en våt natt och då vill man väl inte ha det *i* säcken.

Liggunderlaget, däremot, är ju något som helst ska vara torrt och det passar bättre i säcken än utanpå. Det är fördelen med avkortade Thermarest-madrasser, de blir så väldigt små när man rullat ihop dem.. så slipper man ha ett vanligt liggunderlag utanpå säcken inrullat i en sopsäck som fastnar i snåren!

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg