Fastsatt kil: kila vidare?

Häromveckan hittade jag (ännu) en kil som satt fast på en led. Naturligtvis kunde jag inte undvika att börja pilla med den och 20 min senare var polarns rack lite större. En liten tanke slog mig att jag kanske borde söka psykiatrisk hjälp för att jag alltid måste leka med fastsatta klättergrejor. Eller är det helt vanligt? Antag att det är soligt, varmt och du har ingen brådska att nå toppen, hur länge skulle du spendera på en fastsatt kil som
- inte kan rubbas alls (skulle du återvanda nästa helg med hammare?)?
- kan flyttas lite grann, men inte enkelt kommer ut?
- är din egen?
- är polarens?
Hur länge skulle du låta din polare böka med en kil innan du blir lite uttråkad? Beror det på om den tillhör er eller om den satt fast tidigare?
Och om du har tur att hitta (eller otur att förlora) en kamkil, spenderar du mer tid?

Jag rensar ytterst sällan andras skrot. Själv lägger jag aldrig mer än 5 minuter på en kil. Har bara dragit fast en friend och en kil, på dryga 10år.

Jag resonerar på singlepitch så att jag uppskattar klättringstid mer än inköpskostnad. Och det finns alltid nån som är villig att lägga tiden.

Dom 3 kilar som jag fallit fast har jag åkt tillbaka och rensat, men det har handlat mer om etik, att inte lämna trasig utrustning på berget.

Det sitter en Orange alien på en av fyrorna i ryssgraven såg jag igår. Du får väl åka dit och pilla loss den ;)

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Spårlös färdsel mina vänner, spårlös färdsel. Jag vinnlägger mig om att försöka peta loss fasta säkringar, i alla fall i fjällen. För mig är fast jox nedskräpning.

Fasta kilar är alltid bra att ta loss. Vajern i kilar är rätt tunn och blir ofta, pga kapilläreffekter, snabbt försvagad av korrosion. Jag slet en gång av vajern på en kvarlämnad wallnut med ett enda ryck snett uppåt.

Skrot SKA loss. Tillfredställelsen av att pilla loss en rostig Wallnut #2, och således bevisa att man är smartare/envisare/dummare än han som satte fast den, det slår vilken onsajt som helst! :)

Skrot SKA loss. Tillfredställelsen av att pilla loss en rostig Wallnut #2, och således bevisa att man är smartare/envisare/dummare än han som satte fast den, det slår vilken onsajt som helst! :)

Jag lägger 10 minuter att plocka skräp vid klippan istället. Om det sitter nåt skrot så vet jag att nån tar bort det, känns som att fastdragna prylar försvinner fortare än engångsgrillar, cigarettfimpar och annat som bör tas med från naturen oavsett om klättrare lämnat det eller inte.

Jag lägger 10 minuter att plocka skräp vid klippan istället. Om det sitter nåt skrot så vet jag att nån tar bort det, känns som att fastdragna prylar försvinner fortare än engångsgrillar, cigarettfimpar och annat som bör tas med från naturen oavsett om klättrare lämnat det eller inte.

Goddam! Det var ett bra svar! :)

Jag vet inte vad folk har för inställning på att skräpa ner klippor, men jag brukar både stå och kämpa med kilar och plocka lite skräp och annat skit också. Kör man en heldag är 20 minuter hit eller 30 minuter dit inte så mycket att snacka om för i min mening.

Själv brukar jag fira alla lederna och kolla att det inte finns skrot eller krita, sen städar jag marken nedanför, vattnar alla träd samt matar alla älgar och småfåglar.:cool:

Problemet är förstås att man brukar kunna märka att inte alla har denna rutin...

Jag brukar hålla på tills... jag vet inte... än har jag inte stött på en som jag inte fått ut innan jag eller säkraren tröttnat... Med det sagt så har jag skippat försöka mig på en del då jag bedömt de som förlorade.

Edit:
Vänta nu, nu ljuger jag... det fanns en fast kil på tre och en halvan traversen, Häggsta... Den såg ganska fräsch ut men den fick jag inga ut... Jag har för mig att när jag sist gjorde traversen var kilen borta, men minns inte säkert.

Jag vet inte vad folk har för inställning på att skräpa ner klippor, men jag brukar både stå och kämpa med kilar och plocka lite skräp och annat skit också. Kör man en heldag är 20 minuter hit eller 30 minuter dit inte så mycket att snacka om för i min mening.

Det är sällan jag har mer än några timmar på cragen numer. Men jag håller med! Vad är +-10 min om man prioriterar resten rätt!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg