Fastrostat vevlager

Har en muirwoods som inte är mer än två år gammal som jag håller på och renovera.

vevlagret är fastostat och har själv försökt med mutterdragare, skruvstäd, värme och våld.

Lämnade in den till en cykelmek och han gav upp efter att ha haft den inne i fyra veckor.

Har ni några råd? Finns det kanske någon möjlighet att knacka ut fyrkantsaxeln?

kanske någon cykelentusiast som vill hjälpa till mot betalning i uppsala/stockholm?
 
Exakt vad har rostat fast? Är det själva kullagret som har rostat fast så att axeln är stum, eller har det rostat fast i ramen så att det inte går att skruva loss?
 
Eftersom du ska byta så funderar jag på om det inte är läge för lite övervåld. Stora borrmaskinen för ta bort den bit för bi. Kan fungera om man är försiktig så inte gängningen går.

Har du provat slaghammare?
 
Eftersom du ska byta så funderar jag på om det inte är läge för lite övervåld. Stora borrmaskinen för ta bort den bit för bi. Kan fungera om man är försiktig så inte gängningen går.

Har du provat slaghammare?

Har inte testat slaghammare, jag skulle alltså använda den för att få loss fyrkantsaxeln menar du?

Kan funka!
 
Har du provat att sätta fast vevlagerverktyget med en bult i fyrkantsaxeln? Sen tar du största skiftnyckeln och sätter ett järnrör på en meter över skiftnyckeln, dra till så borde det släppa eller så böjer du ramen. Tänk bara på att inte dra så långt eftersom bulten hindrar lagret från att klättra ut om du börjar på rätt sida :)
 
Har du brukat Caramba?
Det brukar med lite tid lösa mycken rost.
Annars kan du värma vevlagerhylsan med gasolbrännaren, vallmunstycket, så brukar vid avsvalning rosten bli mer medgörlig.
Vevlagerverktyget bör du fästa i rejält skruvstycke på golvfast verstadsbänk och dra ramen åt rätt håll. Lossar det inte då byt objekt att jobba på.
 
Här

var nog en stålram bättre än en aludito? Eller ärgar vevlagret inte fast på samma elaka sätt i en aluram?

Thure
 
var nog en stålram bättre än en aludito? Eller ärgar vevlagret inte fast på samma elaka sätt i en aluram?

Det kan nog vara lika illa, fast på lite olika sätt. Oxider tar mer plats än motsvarande ämne i ren metallfas. Så oavsett om det är stål-stål, eller stål-alu så kan grejerna klämmas ihop rent löjligt hårt.
Fördelen med stål skulle väl vara att man kan gå på och värma mer, utan att man behöver oroa sig för att uppröra nån känslig värmebehandling som aluramar ofta genomgått efter svetsning.
 

Liknande trådar