Jag har funderat ett tag på att föda upp lite hönsfågel efter egna ideer.De jag känner som satt ut fasaner har fått väldigt hög dödlighet vilket föranlett mig att tänka efter vad detta kan bero på. Min åsikt är att fåglarna inte fått tillräckligt med tid att aklimatisera sig på och lära sig fodersök! De flest verkar bara plocka fasanerna från voljär till skog varpå de svälter ihjäl! Jag tänkte föda upp kycklingarna i min gamla får-hage med fodertillskott som minskas så att de lär sig att skaffa mat själva.För att få dem att acceptera fårhagen som "hemma" så planterar jag foderväxter vilka jag hoppas skall göra hagen tillräckligt attraktiv.
De växter jag tänkt mig är: vinbär,majs,solrosor,fodermärgkål,luzern,klöver,havre och vete till vår och sommar samt: ek och rönn till vintern. Gran och tall finns redan,jag kommer att stödfodra på vintern. Nu vill jag veta om någon har andra förslag på foder eller annan typ av hönsfågel som skulle passa!
De växter jag tänkt mig är: vinbär,majs,solrosor,fodermärgkål,luzern,klöver,havre och vete till vår och sommar samt: ek och rönn till vintern. Gran och tall finns redan,jag kommer att stödfodra på vintern. Nu vill jag veta om någon har andra förslag på foder eller annan typ av hönsfågel som skulle passa!