Jag och min klätterkompanjon råkade ut för en lite olustig händelse för ett par veckor sedan.
Vi nötte på en led där slutmovet är ledens crux. Slutmovet är en dyno till klippkanten någon decimeter ovanför ankaret.
Ankaret var utfört med två bultar, kedja och fast wirekarbin i stål.
Dynon var för svår för oss och meddans kompisen , som gick på först, försökte träna in movet klippte han i ankarkarbinen och föll i den istället för bulten nedanför. I hoppet kom aldrig knuten o midjan över ankarets höjd. När han tröttnat sänkte jag ned honom, drog vi ned rep o jag gick på o ledde upp. När jag skulle klippa i ankarkarbinen gick det inte! Wiregrinden hade poppat över på fel sida om karbinnosen och det gick inte med handkraft få över grinden till rätt sida. Oavsett var det uppenbart att något var klart defekt med karbinen. Jag satte istället egen utrustning direkt i bultarna . Vi markerade ankaret med en bit papp för att förhoppningsvis förvarna om att något är fel med det och kontaktade sedan vår klubbstyrelse om saken. De åkte ut med verktyg och plockade bort karbinen.
Det visade sig vara en båtkarbin!!!!
Såvitt vi kunnat se verkar den var identisk med en sådan som finns på BILTEMA. Är det en sådan anges styrkan till 800kg (jmfrt med min 2000kg för en stängd klätterkarbin). Nosens urtag för wiregrinden är dock inte fasad så som hos en klätterkarbin. På en klätterkarbin är urtaget fasat så den hakar tag i grinden vid belastning och på så sätt får högre styrka. Karbine i detta fallet var inte fasad på det sättet, så när kompisen hoppat upprepade ggr har karbinen visserligen hållt för belastningen, men flexat så mkt att grinden poppat över på fel sida. Givetvis är inte detta acceptabelt. När han firades ned klippte han ur karbinerna på vägen ned och hade repet av någon anledning fått ett slack hade det kunnat glida upp över karbinnosen och hoppat ur med markfall som resultat.
Vad som är så elakt med detta är att det ju faktiskt finns färdiga ankarlösningar av detta slaget, fullt godkända o UIAA-märkta, det finns ingen anledning att tro att någon snålat in några tior och att utrustningen i bästa fall duger för att fira av från (kanske??).
Den som sätter upp bultar o ankare: Var inte snål, använd för ändamålet avsedda prylar. Snälla, utgå inte ifrån att något "bara" ska tåla en simpel avfirning i belastning! Vår klubb tar i detta fallet på sig att fixa ankaret så det är tillförlitligt, frågan är om ledmakaren har satt upp fler leder med sådan utstyr, vi ska försöka hitta personen och be honom tänka till om detta. Vi vill inte döma o hänga ut någon, bara återigen banka in: använd ENBART klätterutrustning till klättring o ledbyggen!
Vi har för egen del lärt oss att inte lita på något löst tingeltangel som hänger i ett ankare utan så långt möjligt o rimligt nyttja eget i bultarna.
Ta´t försiktigt!
/Jörgen
Vi nötte på en led där slutmovet är ledens crux. Slutmovet är en dyno till klippkanten någon decimeter ovanför ankaret.
Ankaret var utfört med två bultar, kedja och fast wirekarbin i stål.
Dynon var för svår för oss och meddans kompisen , som gick på först, försökte träna in movet klippte han i ankarkarbinen och föll i den istället för bulten nedanför. I hoppet kom aldrig knuten o midjan över ankarets höjd. När han tröttnat sänkte jag ned honom, drog vi ned rep o jag gick på o ledde upp. När jag skulle klippa i ankarkarbinen gick det inte! Wiregrinden hade poppat över på fel sida om karbinnosen och det gick inte med handkraft få över grinden till rätt sida. Oavsett var det uppenbart att något var klart defekt med karbinen. Jag satte istället egen utrustning direkt i bultarna . Vi markerade ankaret med en bit papp för att förhoppningsvis förvarna om att något är fel med det och kontaktade sedan vår klubbstyrelse om saken. De åkte ut med verktyg och plockade bort karbinen.
Det visade sig vara en båtkarbin!!!!
Såvitt vi kunnat se verkar den var identisk med en sådan som finns på BILTEMA. Är det en sådan anges styrkan till 800kg (jmfrt med min 2000kg för en stängd klätterkarbin). Nosens urtag för wiregrinden är dock inte fasad så som hos en klätterkarbin. På en klätterkarbin är urtaget fasat så den hakar tag i grinden vid belastning och på så sätt får högre styrka. Karbine i detta fallet var inte fasad på det sättet, så när kompisen hoppat upprepade ggr har karbinen visserligen hållt för belastningen, men flexat så mkt att grinden poppat över på fel sida. Givetvis är inte detta acceptabelt. När han firades ned klippte han ur karbinerna på vägen ned och hade repet av någon anledning fått ett slack hade det kunnat glida upp över karbinnosen och hoppat ur med markfall som resultat.
Vad som är så elakt med detta är att det ju faktiskt finns färdiga ankarlösningar av detta slaget, fullt godkända o UIAA-märkta, det finns ingen anledning att tro att någon snålat in några tior och att utrustningen i bästa fall duger för att fira av från (kanske??).
Den som sätter upp bultar o ankare: Var inte snål, använd för ändamålet avsedda prylar. Snälla, utgå inte ifrån att något "bara" ska tåla en simpel avfirning i belastning! Vår klubb tar i detta fallet på sig att fixa ankaret så det är tillförlitligt, frågan är om ledmakaren har satt upp fler leder med sådan utstyr, vi ska försöka hitta personen och be honom tänka till om detta. Vi vill inte döma o hänga ut någon, bara återigen banka in: använd ENBART klätterutrustning till klättring o ledbyggen!
Vi har för egen del lärt oss att inte lita på något löst tingeltangel som hänger i ett ankare utan så långt möjligt o rimligt nyttja eget i bultarna.
Ta´t försiktigt!
/Jörgen