Farliga broar rivs i fjällen

Läste i DN i morse att man i sommar ska riva ett tiotal broar och ta bort tio mil gammalt renstängsel i den nordligaste delen av vår fjällkedja. Detta verkar vara en del i någon storstädning av fjällkedjan som pågår.
Någon som vet mer om detta?
/Ann-Marie

Inte mycket info

Hej!

I våra norrbottniska lokaltidningar finns inte heller mycket information. Det verkar dock handla mest om dåligt frekventerade broar som förfallit under rätt lång tid.

En bro som diskuteras, men som troligen räddas, är bron över Tarraätno vid Njunjes, väster om Kvikkjokk.

En bro som rivs är Rautasälvsbron, som troligen ligger öster om Rautasjaure, Kirunafjällen. Vet inte riktigt var den finns. Kartan BD6 täcker inte området.

Inga broar på de statliga vandringslederna berörs.

Du kan alltså troligen lugnt vandra vidare.

Den största upprensningen av fjällvärlden gäller egentligen gamla renstängsel, som blivit kvar när de ersatts med nya.

Mvh Bert

Tack för ditt svar Bert!
Nu ska det väl erkännas att jag inte var ett dugg orolig för broarna längs lederna. Det jag (och förmodligen fler med mig) vill veta är om de broar som står i orösad terräng och som finns med på kartorna fortfarande är farbara. Nu ska man väl förståss aldrig räkna kallt med att de är de, och alltid har en backup-plan att ta till om de visar sig vara i dåligt skick då man kommer dit. Men om man kunde få reda på det innan man åkte hemifrån så vore det förståss bättre.

Jag ska dock spana lite i mina kartor efter de broar du nämde. Njunjes har jag varit i och vet var det ligger (Tarradalen, söder om Sarek för er som inte viste). Rautasjaure ligger 3 mil rakt norr om Nikkaloukta, eller 2 mil söder om Torneträsk, öster om Kungsleden om man hellre ser det från det hållet. Där har jag dock inte varit.

Tjingeling!
/Ann-Marie

Angående renstängsel

Saxat från Östersundsposten 19.11.2001

Renstängsel längs den norska gränsen ska bort. Det anser en kommission som hellre vill att renarnas naturliga betesvanor ska styra gränsdragningarna.

Det är en speciell renbeteskommission som lämnat fram förslag på hur den gränsöverskridande renskötseln ska bedrivas i framtiden.
För närvarande skiljs Sveriges och Norges renbeten åt via stängsel. Men det är något som den här kommissionen inte ger så mycket för eftersom den här uppdelningen inte tar hänsyn till renens naturliga betesvanor och vandringar.
I stället vill de att det ska finnas gränsdragningar som är möjliga att tillämpa i praktisk renskötsel. Renstängsel utefter vissa delar av riksgränsen ska därmed upphöra. Något som i förlängningen också innebär att stora betesområden återgår till svensk renbetning.
Renbeteskommissionen har även föreslagit att det ska inrättas två mellanstatliga myndigheter som ska ha beslutsbefogenheter kring den här frågan. Renägarna ska även själva ha möjlighet att komma fram till olika former av samverkan över riksgränsen.
Länsstyrelsen i Jämtlands län är genomgående positiv till förslagen.
------------------------

Personligen hoppas jag att vi snarast möjligt slipper se dessa styggelser i fjällnaturen. De är ju också till hindring för fri färdsel, både för mäniskor och djur.

Broar under avveckling...

gismokvack; sa:
Någon som vet mer om detta?
/Ann-Marie
Jag skrev till Länsstyrelsens fjällförvaltning och fick svaret:
--
Broar under avveckling
Broarna tillhör rennäringen och ingår ej i det statliga ledsystemet. Arbetet är påbörjat och beräknas vara klart under barmarksperioden denna höst.

Kåbdaluspen - Baste sameby - Gällivare kommun
Tjärrekätjebäcken - Baste sameby
Övre och Nedre Laevasjokk - Laevas sameby -Kiruna kom.
Rautasälven - Laevas sameby
Kienotakjokk - Laevas sameby
Övre Snorijåkk - Talma sameby - Kiruna kommun
Riksåjokk - Talma sameby
Låvdak - Sirges sameby Jokkmokks kommun

// Roland

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg