Farlig bultning, Häxan Surtant på Hallstaberget

Bultningen som jag har gjort på Häxan Surtant ute vid Hallstaberget är farlig och bör ej klättras tills jag har åtgärdat detta. Jag hoppas på att få komma hem från en tjänsteresa nästa vecka och fixa detta.
Problemet är inte vid takkruxet utan om man faller av uppe vid 6:e bulten men ej hunnit klippa den. Fallet blir tillräckligt långt för att repet skall hamna över en mycket vass kant, detta vet jag av egen erfarenhet i helgen. Repet gick inte av men höljet skars av och kärnan är skadad.
Jag tänker bulta om övre delen med 3 bultar på nya placeringar och ta bort de 2 som sitter där nu.
Så tills vidare är det inte en bra ide att klättra den. Jag tjoar till här igen när jag har fixat detta.

Nu är det fixat. Det återstår lite för att snygga till de avsågade bultarna och en som jag har misslyckats lite med att ta bort snyggt (frågar om tips i annat inlägg), men alla nya bultar är på plats.
Den som sitter långt ut åt höger när man skall forsera taköverhänget kan kännas lite konstigt placerad men den behöver vara där ute för att styra repet förbi de vassa kanterna om man skulle falla av högre upp på leden.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg