Får inte in rätt hjulinställning på Sigma Bc1106.

Har köpt en cykeldator, nämligen Sigma Bc1106. Storleken på mina hjul är 38x559 / 26x1.4
Problemet ligger i avläsningstabellen där min hjuldimension inte finns att avläsa. Storleken 26x 1.5finns men inte 26x 1.4. Har försökt räkna ut och mäta och hela köret men litar inte på det även om det skulle funka något sådär. Minsta lilla felmarginal i hjulinställningen innebär gigantiska distansskillnader på längre sträckor.

Enligt Sigmas avläsningstabell.
26x1.5 = "2026"
26x1.4= ?????

Kollade på CatEyes datorer och där är 26x 1.5 = 2010.

De här siffrorna som man alltså ska skriva in tycks alltså skilja sig från tillverkare till tillverkare och jag förstår inte hur man räknar ut det för att få reda på siffran för mitt hjul.
Men jag anar att det ska ligga någonstans mellan 1990 och 2020, ren och skär gissning.

Någon som vet?

Med vänliga Hälsningar / Basti
 
Jag litar inte på dom siffrorna som står i tillverkarnas tabeller! Brukar själv mäta upp ett varv på golvet i vardagsrummet :) Loda från framnavaxeln å ner markera med blyertspenna på golvet, sitt gärna på cykeln rulla rakt ett varv loda igen å mät sträckan noga!

/Janne
 
tack för tipset. Var faktiskt ute och mäte på löparbanan idag, fast det blev lite svårt. Får nog köra mätmetoden med markering påå golvet.

/Basti
 

Liknande trådar