Fantomenklubben

Hejsan

Jag har hafte denna tråd uppe tidigare men hittade den inte igen.

När jag var liten var jag med i Fantomenklubben och lärde mig hur man använde klocka med visare och solen som kompass. Jag har nu glömt (igen) hur man gör. Någon som vet?

Pelle

tiden

Man kan även svänga på det och använda kompassen som klocka. Håll en kompass med 60 grader mot kompassnorr, halvera gradtalet där solen finns och minska med första siffran. Ex solen ligger i 30 grader, hälvten är 15 minus 3 ger 12.

Koivu

Ytterst intressant tema samt ännu ett bevis pà att man bör käka mer fosfor (för att inte helt tappa bàde nár och làngtids-minnet).

Dock, efter att ha lást denna samt ovan trâdar är jag lika frâgande som förut. Finns det ingen som kan sammanfatta?

Mvh /Mats

Timvisaren och tolvslaget

Så enkelt uttryckt som möjligt:

1. Rikta timvisaren mot solen.
2. Söder är mitt emellan visaren och "12" på klockan.

Lite för att krångla till det:

1. Detta fungerar naturligtvis inte om du har klockan ställd efter något annat än normaltid. Är det sommartid får du backa klockan en timme först.

2. Sen fungerar det inte exakt om man inte har klockan ställd efter soltid, inte den normaltid som gäller i tidzonen där man är. Tidzonerna är ju normalt sett hela timmar breda, vilket gör att solen inte står rakt i söder klockan tolv mer än längs en longitud i tidzonen. Öster eller väster om den får man ett fel på ena eller andra hållet.

Som grovriktning duger det bra utan att bry sig om vare sig tidzoner eller sommartider.

Anders

Re: Timvisaren och tolvslaget

Jag läste det i Knattarnas Gröngölingsbok i min ungdom. Undrar var den boken tog vägen, den saknar jag ofta nuförtiden!!!

Den som spar...

Jag har min Gröngölingsbok kvar! Man ska aldrig kasta bort någonting, för man vet aldrig när det kan komma till nytta.

Anders

Re: Timvisaren och tolvslaget

apersson850; sa:
Så enkelt uttryckt som möjligt:

1. Rikta timvisaren mot solen.
2. Söder är mitt emellan visaren och "12" på klockan.

Som grovriktning duger det bra utan att bry sig om vare sig tidzoner eller sommartider.

Anders

Tack för en föredömligt klar, koncis och mycket pedagogisk framställning! Nu känns det redan bättre (trodde ett tag att âldern till slut tagit ut sin rätt och min inlärningsförmâga helt slagits ut!)

Mvh /Mats

Ok, tror jag fattar... men på min klocka pekar 12:00 och t.ex. 21:17 åt exakt samma riktning.. dvs vågrätt över displayen...

Hur göra?

Ännu enklare, funkar även på klockor med digital urtavla och med solens hjälp
0000 = Nord
0300 = NO
0600 = Ost
0900 = SO
1200 = Syd Osv.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Egel Fantomenklubben Navigering 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg