Fantastiskt bra förhållanden i Sunnmørsalpane

Om någon topptursentusiast sitter och klurar på vad ni ska göra nästa vecka så kan jag meddela att det är toppenförhållanden i Sunmöre, dvs bergen runt Örsta, Volda och Säbö. Några locals jag snackade med igår på Dukhornet (fin tur) sa att vi hade handen riktigt långt ner i gottepåsen, dvs att komma hit nu är att ta det bästa Örsta har att erbjuda. Det är ovanligt mycket snö (vi gräve + sonderade minst 5 meter på ca 1000möh), och det är puder ända ner till 200möh. Lavinfaran verkar mycket låg, hittils har jag bara sett en (1!) flaklavin och de profiler vi grävt har varit stadiga som tusan. Lite skarigt (1 cm skare) kan det vara på någon sydsida, men det mesta är fluff.
För mer inspiration, se bilderna jag la ut för 2 år sen: http://www.anst.uu.se/bjsjo607/images/Sunmorsalperna_2006/index.htm

Senast ändrad:
Coolt! Fina bilder. Känner igen er, vi körde på färjan i Säbö när ni kom tillbaka från Skårasalen. Vi hade två st mörka Subaru varav den ena med en riktigt ful Tapper takbox på.

Vi körde Skårasalen igår, riktigt riktigt fin tur och för dom som tänker sig hit finns det fortfarande gott om mjuk ospårad snö påväg ner mot Skår.

Idag är jag barnvakt och resten av gänget kör Randers. Imorgon bär det av hemmåt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas P Förhållanden och tips, Narvik? Skidalpinism 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg