Fangremmar ?

Hej !
Jag vill foerst tacka Mats Frank foer de utfoerliga traeningstipsen. Tack ! Nu har jag en liten fraaga till som jag funderat paa. Ibland laeser jag att man ska goera till rutin att ha med faangremmar paa en tur. Nu laeser jag i ett gammalt nr av Utemagasinet att faangremmar ska undvikas, eftersom de foervaerrar situatinen vid en ev. lavin (man dras s a s med lavinen av skidorna). Aer det naagon som kan ge lite raetsida paa detta problem ?

Tack paa foerhand ! Polarhaelsningar :)

ej fångremmar på tur !

Hejsan !
Oftast behövs inte fångremmar under renodlad turåkning, men gör man någon topptur så är det bra att slippa gå (hasa sig utför sluttningen) flera kilometer på en skida för att hitta den andra. Ramlar man så är det bra om skidan inte sticker iväg. Jag använder alltid fångremmar.

Jag bedömer att skulle jag drabbas av en lavin spelar det där med fångremmarna en mindre roll i sammanhanget.När snön kommer med all sin kraft är nog detta av underordnad betydelse, tror jag.

MVH Mats

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Alltid fångremmar på tur!

Jag använder alltid fångremmar när jag går på tur. Det är inte så ofta som skidorna lossnar, men om de gör det kan det få tragiska konsekvenser. Jag vet folk som har fått leta i timmar efter sin skida som försvunnit utför fjällsluttningen i dåligt väder.

De enklaste fångremmrna består bara av ett snöre med en liten karbin i varje ände. Den ena sätts fast i bindningen och den andra i pjäxan, t ex i snörningen. Jag använder en rem runt vristen som sitter upptill i spännarmen på Riva-bindningen, och som knäpps inop med en karbinhake i en D-ring.

Tänk på att fångremmen skall gå att sätta fast och lossa med vantarna på. Annars kan man bli ganska irriterad (och kall om fingrarna) när man ska ta av och på skidorna.

MVH

Peter Ask

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg