Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fånga dagen
- Trådstartare Corax
- Start datum
Ja man förundras över alla som inte verkar riktigt förberedda. Den här är bäst:
"a Belgian guy (lost the way a few days ago 5 minutes from basecamp, searching for 3 hours),"
Hur skall han hitta upp till toppen?
"a Belgian guy (lost the way a few days ago 5 minutes from basecamp, searching for 3 hours),"
Hur skall han hitta upp till toppen?
höjd + en länk
jag läste om höjdacklimatisering, där stod bl a så här:
"En stor kroppsmassa har föreslagits vara en negativ faktor i acklimatiseringsfasen."
hittade förresten en väldigt bra länk, om utrustning man kan välja, om man inte vet så mycket om sådant:
http://www.friskispressen.org/fp3-02/html/guidar.html
jag läste om höjdacklimatisering, där stod bl a så här:
"En stor kroppsmassa har föreslagits vara en negativ faktor i acklimatiseringsfasen."
hittade förresten en väldigt bra länk, om utrustning man kan välja, om man inte vet så mycket om sådant:
http://www.friskispressen.org/fp3-02/html/guidar.html
Precis som många andra här på Utsidan har jag följt och beundrats av den här killen och hans kompisars framåtanda och mod på olika berg. Den här gången var han nog lite väl ivrig men det är genom att göra misstag som man lär sig. Jag tror vi får höra mer av honom.
Hoppas han klarar sig utan men.
/A
Hoppas han klarar sig utan men.
/A
jag vet inte så mycket om praktisk tillämpning av höghöjdsklättring, men tycker det är intressant att läsa om andras bedrifter.
vid flera tillfällen har det slagit mig att det en del anser vara mod, framåtanda och tuff attityd anses av andra vara dumhet och okunnighet.
det är alltid lätt att vara jättekaxig innan man ger sig på ett stort projekt och vara stöddig på andras bekostnad vad det gäller planering, utrustning, understöd osv.
tycker att "Världens kortast planerade Himalayaexpedition" är ett utmärkt exempel på arrogans och ren och skär dumhet. många planerar tydligen expeditioner till de riktigt höga bergen i flera år för att minimera risken för situationer som olof hamnade i.
bilden på everestnews talar sitt tydliga språk, men står i stark kontrast till vad klättraren själv skriver på sin hemsida. "5 timmar senare kom jag på bara vilja fram, köpte loss syrgas och bärare som ledde mig till BC..."
lätt att lägga ansvaret på andra, då man drar iväg på ett för stort projekt.
hur många gånger verkar det inte ha hänt att personer med hybris har sabbat för välorganiserade och kompetenta klättrare?
skönt att allt gick som det gjorde och att inte någon fick sätta livet till.
vid flera tillfällen har det slagit mig att det en del anser vara mod, framåtanda och tuff attityd anses av andra vara dumhet och okunnighet.
det är alltid lätt att vara jättekaxig innan man ger sig på ett stort projekt och vara stöddig på andras bekostnad vad det gäller planering, utrustning, understöd osv.
tycker att "Världens kortast planerade Himalayaexpedition" är ett utmärkt exempel på arrogans och ren och skär dumhet. många planerar tydligen expeditioner till de riktigt höga bergen i flera år för att minimera risken för situationer som olof hamnade i.
bilden på everestnews talar sitt tydliga språk, men står i stark kontrast till vad klättraren själv skriver på sin hemsida. "5 timmar senare kom jag på bara vilja fram, köpte loss syrgas och bärare som ledde mig till BC..."
lätt att lägga ansvaret på andra, då man drar iväg på ett för stort projekt.
hur många gånger verkar det inte ha hänt att personer med hybris har sabbat för välorganiserade och kompetenta klättrare?
skönt att allt gick som det gjorde och att inte någon fick sätta livet till.
Hemsidan heter: http://www.fangadagen.com och de som klättrar kallar sig "fånga dagen" och detta är en soloklättring av en av killarna som heter Olof. Projektet heter: Se7en Summits på Skidor
"Hur svårt kan det va?
- Olof, planerar sin första Himalayaexpedition."
Det var nog lite svårare än han trodde. Högre höjder är ingen lek och man måste ha ett hum i förväg angående hur kroppen reagerar.
- Olof, planerar sin första Himalayaexpedition."
Det var nog lite svårare än han trodde. Högre höjder är ingen lek och man måste ha ett hum i förväg angående hur kroppen reagerar.
Gränsen mellan framåtanda och dåligt omdömme kan ibland vara svår att dra... Visst är han kaxig och ibland lite arrogant, men åtminstone lever han upp till sin attityd istället för att sitta framför TV:n och drömma. Dessutom har det lite med åldern att göra, med åren brukar man tona ner sig!
Om det handlar om arrogans eller framåtanda kommer framtiden att visa. Lär han sig inget av detta äventyret vore det dumdristigt.
/A
Om det handlar om arrogans eller framåtanda kommer framtiden att visa. Lär han sig inget av detta äventyret vore det dumdristigt.
/A
Kaxig eller avunsjuka?
Vi är ganska snabba på att avstyra någon som kaxig, överilad mm. Jag gör det ganska lätt också. Är det kanske så att man är lite avundsjuk på företagsamheten, när man själv sitter framför datorn och endast drömmer.
/A not so very high climber
Vi är ganska snabba på att avstyra någon som kaxig, överilad mm. Jag gör det ganska lätt också. Är det kanske så att man är lite avundsjuk på företagsamheten, när man själv sitter framför datorn och endast drömmer.
/A not so very high climber
Det verkar vara lite svårt att avgöra vad som hände i det här fallet. Jag har ingen erfarenhet av höghöjdsklättring, annat än vad jag läst i böcker, men det verkar som att det som hände Olof kan hända vem som helst, med tillräcklig portion av otur.
Givetvis kan oturen motas bort, till en viss grad, med erfarenhet, kunskap och omdöme, vilket kan ha saknats i det här fallet.
Hursomhelst är det skönt att allt gick väl, av holländarnas rapport att döma hade det gått riktigt illa om han hade varit själv vid något berg.
Givetvis kan oturen motas bort, till en viss grad, med erfarenhet, kunskap och omdöme, vilket kan ha saknats i det här fallet.
Hursomhelst är det skönt att allt gick väl, av holländarnas rapport att döma hade det gått riktigt illa om han hade varit själv vid något berg.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg