Ja då får jag ursäkta om jag kapar tråden vidare, det är svårt att svara kort på en dylik fråga.
Om man börjar med hastigheten. I Sverige gäller 80 knyck förstås, men i Tyskland kan man brassa på i 100 och i Frankrike kan man visst köra 130. (bör kollas upp om det blir aktuellt, jag går på forumkommentarer).
Priset då? Visst, en ny tältvagn kostar 60-80 000 kr. Det är mycket pengar, men det är inte rättvist att jämföra en begagnad husvagn med en ny tältvagn. Vi köpte vår Camplet Concorde 98:a för 23 000 kr. Visst får man en husvagn även för de pengarna men den är inte direkt ny.
Jämfört med husvagn har en Camplet har många fördelar som jag ser det:
Fuktproblemet som ofta drabbar äldre husvagnar finns inte.
- Förvaringen är enkel. Vi kör in vår i garaget och det finns också skenor att köpa som gör att man kan förvara den på högkant om man vill.
- Skatt och försäkring är löjligt billig. (150 + 200 kr har jag för mig).
- Bränsleåtgången går ner eftersom man kör sakta. Själva tältvagnen märks inte, den väger 250 kg.
- Man får det rymligare än i en husvagn. Var det 16-17 kvm?
- Man är utomhus, under en tältduk.
Nackdelen är sämre komfort. Ljudet tar sig lättare in (och ut), den är vindkänsligare, man kan inte slagga längs vägen eller stanna och ta en inomhuspasta när det regnar. Ingen toalett, ingen dusch och
Jämfört med tält ser det lite annorlunda ut. Campleten har som fördelar:
- Högre komfort (Sängar, kök). Detta är den största fördelen och egentliga köpargumentet.
- Mer utrymme (naturligtvis beror detta på vad man jämför mer, men jag tänker mig ett vanligt familjetält.)
- Man får med sig mer saker vilket kan höja komforten och göra saker roligare (cyklar på släpet t ex). Men det kan ju också vara en nackdel...
Nackdelarna är givetvis att man måste köra långsamt. Den kostar mer, kräver mer underhåll (inget anmärkningsvärt, men ett tält är ju extremt lättskött) och den måste besiktigas. Man kan heller inte bära den med sig de där 200 meterna till stranden för att tälta, om man inte är väldigt stark
Jag skulle säga att ett tält och Campleten är ungefär lika snabba att slå upp. Att slå upp den så pass att man kan kasta in de sovande barnen i sängen går väldigt fort, sängarna är ju redan bäddande. Men sen blir det lite mer pyssel, främst några extra markpinnar och en skyddsduk under vagnen mot förtältsdelen. Detta skyddar mot mygg och vinddrag.
Tar man med hela tältarens process med liggunderlag, sovsäckar, plocka fram kök och slå upp tält, då vinner tältvagnen. Ser man bara till själva uppslagningen vinner tältet.
Husvagn kommer jag aldrig att skaffa, men jag ser fördelar både med familjetält och tältvagn. Min kära fru är dock såld på denna tältvagn och vill helst inte tälta, i vart fall inte när vi bilsemestrar. Och det ska sägas, den är riktigt mysig!
//Anders