FamiljeBUDGET

Hej har läst mycket på erat forum om både det ena och det andra.
Är uppvuxen och själv ute mycket i friluftslivet och ÄLSKAR DET.

Nu sitter man med familj vilket är underbart och dags att försöka att skapa en gemensam kärlek mellan friluftslivet och familjen ;)

Eftersom jag inte har tält för en liten familj så är det dags för ett inköp.
Eftersom barnen är små och hustrun och jag inte vet vad det innebär med tältning med barn i naturen så vill jag pröva detta och se vad som sägs.

Jag själv och hustrun samt barn på 3 resp. 5 år skall ingå i utrustningen :)

BUDGET eftersom jag inte vet hur detta kommer att mottagas så har jag kikat på närmaste billigaste ställe... JULA
Vet att man får kvalité efter betalning när det gäller denna typer av utrustning.

Endast avsedd för vara ute varmare tider och i bra väder.
Det jag behöver är synpunkter och tips råd om detta.

http://www.jula.se/fyrmannatalt-955027
http://www.jula.se/liggunderlag-2000mmx600mm-956087

Sedan är frågan om det är lite vanskligt med sovsäck till barnen eller om man skall satsa på sovtäckte.
Tyvärr hade jula endast storleken större på sovsäck inte junoir - http://www.jula.se/sovsack-10c-956110

TILLÄGG: Om jag inte minns fel så har jag för mig att min pappa knöt fast med rep/rem så att den längden man hade gjorde han, samt att med egen tillverkade resårremmar så att liggarunderlagen inte gled isär.

Det kommer nog inte vara några problem att sova i det tältet vid bra väder och det lär säkert hålla ett par år också. Det verkar dock väldigt tungt, 9 kg. Det är inget tält man vill bära runt på, således inte för vandring och i synnerhet inte på länge turer.

Med små barn får man bära åt dem oxså.
All friluftsutrustning har tre hårda parametrar volym, vikt och pris. Märkligt nog är lättast inte det mest kostsamma.
go tur

Som ett startkit eller provapå kit ser det fullt tillräckligt ut med de begränsningar du nämnt. Tältet väger dryga 9 kg så det är ju inget som man bär runt på särskilt länge. Fördelen om man ska introducera någon i friluftsliv är väl att det är bättre takhöjd och mer yta än i vanliga små kompakta tält.
Liggunderlaget ser även det bra ut.
Egentligen bara bra (budgetmässigt) att det är fullängd på sovsäcken, slipper köpa nya allteftersom barnen växer. Det är bara att dra en rem runt sovsäcken så att det blir lagom längd.
Tycker barnen att det är jobbigt att sova i säcken går det alltid att öppna upp och använda som täcken. Våra barn 2,5 och 5 tycker det är spännande med sovsäck så jag tror inte det blir problem

Har tänkt på alla dessa småknepen med ståhöjd för barnen och lite mer yta.
VIKTEN är en stor nackdel, dock så är det inte till för att tas med på vandring utan mera som ut i skogen och tälta, ev ut med båten och tälta.

Längsta vandringen blir isf en promenad på 45 minuter och jag kommer ju att se hur förpackningen är när tältet är nerpackat, Kan nog utan problem bära det ovanpå ryggsäcken både tyngdpunktsmässigt och viktmässigt.
Sedan kommer en lättviktspressning att medfölja som utrustning för att ha som nödlösningar på bekymmer ;)

Ett sånt där tält är bra som campingtält. Vi har ett liknande från Rusta som vi haft de senaste åren.

Men som flera skriver är det inget roligt tält om man ska vandra. Det är tyvärr svårt att hitta bra tält för vandring som också hamnar i budget-segmentet. För sånt skulle jag nog försökt hitta nåt begagnat tunneltält. Inte Hilleberg (de är inte "budget" ens begagnade), men kanske nåt Helsport eller Bergans.

För små barn KAN det funka med 3-manna (vi använde ett Helsport Snohetta 3-camp rätt många år). Vi vuxna låg alltså med huvudet åt varsit håll på varsin sida om barnen som låg skaföttes, så det gäller att det är en modell som är symmetrisk ur sovsynpunkt (i vårt tält ligger man alltså på tvären så det är lika mycket/lite utrymme för huvudet hur man än ligger).

Barnen behöver inte vara så korta att deras totala längd är kortare än sovutrymmet, det funkar att ha lite överlapp.

En fördel är att man bara behöver ha tre liggunderlag. Man kan också, om sovsäckarna tillåter, knäppa ihop sig en vuxen och ett barn.

Ett sånt där tält som du visar har ju nackdelen att det är två sovrum. Då måste man alltså komma överens med barnen om vem som sover med vem. Det KAN bli bråk.

HÅLLER MED OM TYNGDEN!

Dock är det inte längre promenad än 30-45 min på stig. Så där ser jag inga hinder.
Dock ser jag det som fördel med två sovrummen, då dottern helst sover med mig och sonen med mamman.

Så än så länge känns det som ett ok budget kit att börja med tycker jag. Som jag skrev en lättviktspressning som nödlösningar som footprint eller regnskydd.

Kan tillägga att vi pratar om i början en natt sedan Max två-tre nätter.
Tackar för era synpunkter tips och råd. VÄLDIGT TACKSAM!

Vi har ett sånt här från team sportia kostade 1795 för några år sedan. Väger ungefär samma som jula tältet men då kan man banta undan lite stänger och sånt man inte använder så kommer man ner mot 7 kilo. Ståhöjd med 180 inne i tältet, ungarna tycker det e roligt. Vi brukar sova utanför huset lite då och då.
Det heter north bend stratus 4

Skickat från min MB526 via Tapatalk 2

Bilagor

• uploadfromtaptalk1369046495039.jpg
    uploadfromtaptalk1369046495039.jpg
    60.3 KB · Visningar: 2,776
Riktigt budget är att anmälda sig som frivillig städare efter någon av de större musikfestivalerna och plocka till sig bland de kvarlämnade fetivaltältten men då får man kanske sanera och reparera lite själv men billigare än så hittar du nog inte tält.
Vill du köpa budget så håller jag med föregående. Att barnen inte skulle gilla sovsäck och föredra täcke känner jag inte igen.

Om du har trädgård kan ni provtälta nära hemma så det blir en kul grej innan man är långt hemifrån och med reträtten säkrad.
Ficklampa (enkel/billig) ska inte underskattas som friluftsleksak för barnen i er ålder. Är den skarp så dämpar vanlig genomskinlig "kontorstejp" ljusflödet en del.

/Patrik,

Personligen skulle jag resonera att jag som vanligtvis bär 15 kilo på längre turer utan problem skulle kunna ta 25-30 kilo i en halvtimme/40 minuter, om det innebar att jag skulle kunna få med min (framtida i sådana fall) familj ut i naturen till ett lågt pris. Precis som du skriver så fungerar det nog när man tar fordon större delen av biten och endast behöver gå med tält en kort sträcka., men inget jag skulle släpa på en hel dag.

Vi började tälta lite när barnen var 3 och 4 år och köpte ett tungt familjetält från Everest vilket har tjänat oss väl. När man har småbarn med sig kan man ändå inte gå några längre sträckor så vikten är inget större problem.
Det viktigaste är att se till att hålla barnen på gott humör vilket kan vara svårt om man själv är trött och hungrig. Mitt råd är att anpassa utflykterna helt och hållet efter barnen, ha med godis och se till att hela familjen är belåtna.

Det som har varit mest lyckat för oss är paddling med tältnätter vid iordningställda tältplatser med ved, grillmöjligheter och öppna lekytor. Man kan då ta med mycket packning och ungarna sitter där dom sitter :)
Kanadensare med bägge barnen i mitten funkar men kräver många pauser eftersom det är lite trångt för barnen. Det bästa är 2 st k2-kajaker med en vuxen och ett barn i varje. Då kan även barnen få en paddel och man kan paddla ganska länge utan att dom blir rastlösa.

Lycka till!

För små barn KAN det funka med 3-manna (vi använde ett Helsport Snohetta 3-camp rätt många år). Vi vuxna låg alltså med huvudet åt varsit håll på varsin sida om barnen som låg skaföttes, så det gäller att det är en modell som är symmetrisk ur sovsynpunkt (i vårt tält ligger man alltså på tvären så det är lika mycket/lite utrymme för huvudet hur man än ligger).

Barnen behöver inte vara så korta att deras totala längd är kortare än sovutrymmet, det funkar att ha lite överlapp.

En fördel är att man bara behöver ha tre liggunderlag. Man kan också, om sovsäckarna tillåter, knäppa ihop sig en vuxen och ett barn.

Precis likadant gjorde vi när barnen var mindre, barnen skavfötters mellan oss vuxna i vårt gamla Caravan Keb 3. Vi använde detta både på kortare turer men även på bilcamping på vanlig campingplats. Fördelen med ett vädertåligt fjälltält var att vårt tält var välspänt medan regnet pärlade av yttertältet och torrt inuti medan många andra enklare campingtält såg ganska ledsna ut efter en dag i hällregn (så även deras innevånare).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg