Falskt hackel

Nybörjarbindarn igen. Kan någon hjälpa mig med att få det falska framhacklet på rätt ställe? När jag binder exempelvis en Daiwl Bach och fäster hacklet så hamnar det bara på ena sidan av kroken, det är väl ändå inte meningen? Drar jag åt på fel sätt? (det enda jag verkar lyckas med numera är Elk Hair Caddis, då får jag i alla fall håret att sitta fast mitt på, på ovansidan. det borde väl teoretiskt gå till på liknande sätt på undersidan?).

Björn

hmm

Den här typen av problematik brukar jag lösa genom att göra 2 riktigt lösa varv med bindtråden runt materialet för att sedan sakta och kontrollerat spänna tråden och därigenom får materialet på plats..

Alternativet...

är ju att snurra på bindstädet (om ditt städ tillåter detta, annars får du ta lös kroken och fästa om den...), så att du binder in hacklet som en vinge, dvs du har kroken uppochner och lindar på hacklet som en du gör med en hårvinge...

/Anders B

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flugfiskarn vilket hackel ? Fiske 3
Björte Meckelimeck med hackel! Fiske 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg