Fallfaktor, hur mycket är dåligt?

Hejsan!

Tog mitt första ofrivilliga fall på led ute, och ett ganska hårt sånt, ur fallfaktor-synpunkt.. kanske 0.7-0.8 eller så.. föll en bit ovanför första bulten, och slog fötterna i marken när jag stannade upp.. blev ett duktigt hårt ryck i repet. Lite för spännande för min smak, men hursomhelst...

Tänkte bara kolla.. är det nån risk för skador på repet vid den här fallfaktorn? Folk brukar alltid säga att man ska kasta/kapa ett rep som tagit fallfaktor 2.. men var går gränsen för skadligt egentligen?

Väger bara 63-64 kg, så ur den synpunkten kanske det är rätt lugnt?

Hejsan!

Tog mitt första ofrivilliga fall på led ute, och ett ganska hårt sånt, ur fallfaktor-synpunkt.. kanske 0.7-0.8 eller så.. föll en bit ovanför första bulten, och slog fötterna i marken när jag stannade upp.. blev ett duktigt hårt ryck i repet. Lite för spännande för min smak, men hursomhelst...

Tänkte bara kolla.. är det nån risk för skador på repet vid den här fallfaktorn? Folk brukar alltid säga att man ska kasta/kapa ett rep som tagit fallfaktor 2.. men var går gränsen för skadligt egentligen?

Väger bara 63-64 kg, så ur den synpunkten kanske det är rätt lugnt?

Jag anser att du bör kassera repet omgående. Om du bor i Stockholmstrakten kan jag ombesörja detta åt dig kostnadsfritt.

Finns trådar sen tidigare om vad rep tål och vad man bör göra om man fallit hårt. Självklart med lite olika åsikter.

I ditt fall kan man nog ändå sammafatta med att fallet med den fallfaktorn inte skadat repet, men att det vid tillfället då det hände kanske hade varit dumt att göra många ytterligare försök och lika fall på kort tid. Repet hade säkert hållit, men det hade stumnat och påfrestningarna på klättraren och övrig utrustning hade blivit successivt större.

Ju mer du faller, ju mindre läskigt blir det.

Så länge inga vassa kanter är involverade och repet är någerlunda fräscht så skulle inte jag bekymmra mig om ett fall med faktor 1. Byt ända på repet efter ett sånt fall, eller efter flera något mildare fall, och kör igen.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg