Falla av med skädda

Funderar på en sak efter att i en tråd nedan läst om lov-och fallgirighet hos skäddakajaker:

När min kajak ligger stilla med vinden från sidan, lovar den upp med skäddan uppe och faller av med skäddan nere. Så långt allt väl, men som jag tolkar ett av inläggen skulle detta gälla även vid färd.
För mig stämmer resonemanget bara när det gäller upplovningen. Min kajak faller inte av ens med skäddan fullt nedfälld. Den blir bara väldigt kursstabil.
Skulle det betyda att skäddan är för liten eller att viktfördelningen är fel?
Det känns som att det skulle krävas en väldigt stor skädda för att få min kajak att falla av utan kantning

Min kajak faller inte av ens med skäddan fullt nedfälld. Den blir bara väldigt kursstabil. Det känns som att det skulle krävas en väldigt stor skädda för att få min kajak att falla av utan kantning

Du skrev inte vilken kajakmodell du använder. Det är dock inte ovanligt att kajaker har en så liten skädda, att det måste till kantning och paddelteknik för att kajaken ska falla av. En del av de lånekajaker som finns på Malmö Kanotklubb (t.ex. PH Capella) lovar upp i sidvind, även om skäddan är fullt ute.

Det verkar som om din kajak med hjälp av skäddan kan gå rakt fram i sidvind. Det är det viktigaste. Att paddla längre sträckor med kajaken kantad ger ingen bekväm sittställning. När det är dags att svänga kan du däremot kanta och ta styrtag.

/Göran

Vad en nerfälld skäddan i praktiken gör är att flytta lateralplanets centrum längre akteröver. Det innebär att aktern förankras bättre mot sidvinden.

En kajak med stor skädda kan alltså balanseras så att den i en given kombination av kajakfart, vindstyrka och -riktning går rakt fram med skäddan halvägs nere, lovar upp med skäddan uppe och faller av med skäddan helt nere. Eftersom det sällan finns anledning att skapa fallgirighet brukar man sällan dimensionera skäddor för den eventualiteten.

Upplovningen beror (enkelt uttryckt och vetenskapligt inte helt oantastligt) på att förskeppet i fart pressar undan vatten och skapar därmed ett högt vattentryck som låser kajaken på kursen, medan aktern lämnar efter sig ett tomrum med turbulent vatten med lågt tryck. Därmed blåser aktern ner mot lä - snabbare ju fortare man paddlar eller ju hårdare det blåser. En nerfälld skädda når ner under det turbulenta skikten och förankrar akterskeppet på kursen - till skillnad från ett roder, som istället skapar en kompenserande motgir.

En stillaliggande kajak hamnar oftast med bredsidan ungefär vinkelrätt mot vinden, eller aningen snett om lateralplanets och vindfångets centrum ligger långt från varandra (som till exempel med skäddan nere).

En mer sällan diskuterad egenskap hos skäddor är att om kajaken ligger stilla med skäddan nere kan det vara svårt eller omöjligt att gira upp mot vinden - gircentrum ligger långt bak och det är många meter kajak som skall tvingas upp mot vinden. Lösningen är då antingen att sätta full fart så att upplovningen hjälper till, eller att fälla upp skäddan.

Tack för de uttömmande svaren. Jag tycker min skädda ser förhållandevis stor ut. Kanske kompenserar det för min kajaks korta vattenlinjelängd?
Kantning behövs nu bara vid kursändringar så jag är nöjd och glad.

Kajaken är en 546 cm lång Hunter, byggd från Björn Thomassons ritning:

news070402-2.jpg

Jag brukar fördela packningen jämnt mellan packutrymmena och upplever ingen nämnvärd skillnad på lastad och olastad kajak. Har inte laborerat med viktfördelningen men ska göra ett försök med de tunga prylarna baki och se om jag får kajaken att falla av på egen hand.

Björns

teoretiska resonemang stämmer med mina erfarenheter. Det känns som att cykla ungefär. Dvs det är lättare att svänga kajaken när den ligger stilla eller går långsamt. Med fart verkar kurstabilteten öka och det blir svårare att falla av.

Thure

Skädda

Hej
På de kajaker(Nordkapp/NS Calypso/Artisan) jag har haft så har detta fungerat utmärkt. Både att falla av och lova upp. Tycker att det är viktigt att det fungerar åt båda hållen då det spar energi och kraft./BL

Nu har jag personligen små erfarenheter av den här problematiken då jag nyttjar andra tekniska lösningar för att hålla rätt kurs.
Men, är det inte lite generellt så att de flesta kajaker med ökad fart får mer "släpp" akterut och därmed lovar upp lättare snarare än att de faller av? Möjligen blir dock fall/lov-girigheten p g a vinden relativt mindre vid ökad fart eftersom ökad fart hör ihop med mer kraftfull paddling och därmed kanske man påverkar riktningen relativt mer med själva paddeltagen?

Håller med Patrik och förstår inte riktigt cykelmetaforen i sammanhanget. Visserligen ökar kursstabiliteten med farten men upplovningen i sidvind ökar proportionellt mycket mer. Effekten blir att kursstabiliteten snarare förvärrar problemet genom att det blir svårare att bryta upplovningen med lutning eller paddelteknik.

Upplovningstendensen är proportionell mot kajakens fart, vindtrycket och vindriktningen. Ett verksamt sätt (höll på att skriva bra, men ångrade mig – vem vill tvingas till låg fart?) att minska upplovningen är därför att sakta ner.

Fallgirighet i fart är inte så vanlig (har faktiskt aldrig upplevt det) – men en teoretisk spekulation är att den bör minska med högre fart och kanske övergå i lovgirighet (anledningen i så fall är att tryckskillnaden mellan för- och akterskepp ökar med farten och att det turbulenta skikten upptar en större volym runt akterskeppet med ökad fart).

Eftersom det sällan finns anledning att skapa fallgirighet brukar man sällan dimensionera skäddor för den eventualiteten.

Nu kanske jag missförstår resonemanget - men själv skulle jag bli väldigt irriterad om min kajak inte föll av med skäddan fullt nere. Då skulle jag ju, som trådstartaren, behöva jobba mig trött med kantning och styrtag för att kunna hålla en kurs snett ner från vinden. Min kajak blir fallgirig med skäddan fullt ute, och det är jag väldigt tacksam för...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg