• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fågelinfluensa

Vilken hysteri!
Nu väntar jag bara på kvällstidningsrubriken
"VANLIG DUNJACKA KAN ORSAKA FÅGELINFLUENSA"
eller varför inte
"DUNTÄCKEN KAN SPRIDA DÖDLIGT FÅGELVIRUS"

Eller vad tror ni?
 
Ja jäklar, kanske bäst att hamstra flugbindningsmaterial innan någon smart EU-höjdare kommer på att allt som kan anknytas till en fågel skall förbjudas. Om så blir hoppas jag att de förbjuder fågeldansen på samma gång. :)
 
Ungefär 100 människor har smittats av Avian influenza A(H5N1) i sydostasien. Samtliga efter närkontakt med fjäderfä. Av dessa har ungefär hälften överlevt.

Den europeiska livsmedelsmyndigheten, EFSA, kommer under onsdagen att rekommendera konsumenterna att inte äta råa ägg eller rått eller dåligt upphettat fågelkött. EU avråder från råa ägg

"To date there is no epidemiological information to suggest that the disease can be transmitted through contaminated food or that products shipped from affected areas have been the source of infection in humans."

"Eggs from infected poultry could also be contaminated with the virus and therefore care should be taken in handling shell eggs or raw egg products."

WHO - Avian influenza A(H5N1) in humans and in poultry in Asia: food safety considerations

OK vem äter RÅA ägg? Risken för salmonella gör att man tillagar allt mat ordentiligt alltså +70 grader eller mer. En indisk kyckligryta är säkrast, skall koka en timme.

Vad som intressera mig är just detta informationsflöde. Eller desiformationsflöde som bygger på Rubrikläsning. Läsare som läser rubrik och eventuellt ingressen men inte all information.

Expressen och Aftonbladet är rena kastastrofen ur infromationssynpunkt. Måttligast är väl DN och SvD. Bäst och mest uförliga informationen får man hos WHO och de vill inte stoppa dunexport ännu.

Den fråga jag ställer mig är varför denna rädsla för avian influensa A(H5N1)? Man kan inte bara förklar det med att skylla på media. Medie produceras av människor och läses av människor och det är mer känslor är logiskt resonemang.

Märkligt?
 
Rungá; sa:
OK vem äter RÅA ägg?

Ganska många tror jag. I allafall gör jag det då och då. Spaghetti carbonara med en ägggula på smakar smaskens! Majonnäs inne håller också rått ägg. Löskokta ägg och ägg som ej är vändstekta bör väl betraktas som i allafall delvis råa?

Hmm, det blir nog pytt, rödbetor och ägg till middag.
 
Pandemi! "OK, här är min utrustning ifall det blir ett skarpt läge: En Humvee, 300 l bensin, älgstudsare, tre helor whisky, bowiekniv, snaror, amerikanskt fläsk, vita bönor och en infraröd kikare."

Frågar för utsidan är givetvis: Whisperlite, Nova eller Himalaya?

;)
 
Lösnummer forskningsanslag etc

Att spekulera i epidemier och ond bråd död kan vara lönsamt på flera sätt. Det kan användas i politiska och protektionistiska syften också vilket kanske EUs hantering av detta är ett exempel på.

Betydligt meningsfullare är det att se till att skydda sig mot de åkommor som redan är stora dräpare i Sverige och globalt som den årliga influensan, AIDS, tobaks och radonorsakad lungcancer.

Thure
 
Sarvi; sa:
Pandemi! "OK, här är min utrustning ifall det blir ett skarpt läge: En Humvee, 300 l bensin, älgstudsare, tre helor whisky, bowiekniv, snaror, amerikanskt fläsk, vita bönor och en infraröd kikare."

Frågar för utsidan är givetvis: Whisperlite, Nova eller Himalaya?

;)
S N A R O R ? ? Du tänker väl inte snara F Å G L A R ? ?

Jag föreslår Gränsfors Stor Skogsyxa, kniv, tändstickor och eldstål, 20kg salt, 10 kg ris, 50 kg mjöl, torrjäst, kåta, sovsäck, sommar och vinter kläder, skidor, snöskor och allting i en kanot med två paddlar. Bil upp till sista bron och sedan uppströms.
 
Rungá; sa:
Sarvi; sa:
Pandemi! "OK, här är min utrustning ifall det blir ett skarpt läge: En Humvee, 300 l bensin, älgstudsare, tre helor whisky, bowiekniv, snaror, amerikanskt fläsk, vita bönor och en infraröd kikare."

Frågar för utsidan är givetvis: Whisperlite, Nova eller Himalaya?

;)
S N A R O R ? ? Du tänker väl inte snara F Å G L A R ? ?

Jag föreslår Gränsfors Stor Skogsyxa, kniv, tändstickor och eldstål, 20kg salt, 10 kg ris, 50 kg mjöl, torrjäst, kåta, sovsäck, sommar och vinter kläder, skidor, snöskor och allting i en kanot med två paddlar. Bil upp till sista bron och sedan uppströms.

Det ser bra ut. Men se till till att du tar med en syntetsäck. Och paddla för helvete inte förbi några sjöfåglar!!!
 
tool; sa:
Det ser bra ut. Men se till till att du tar med en syntetsäck. Och paddla för helvete inte förbi några sjöfåglar!!!
Helvete ... tänkte inte på det å skogen e full med fåglar som bajsar utomhus. Vad gör vi med dom?
Håkan K; sa:
Innehåller det råa ägg? Det har jag ätit?
norpan_; sa:
Säkert många fler än de som äter rått, fruset renkött!
Men råa ägg är ju Ä C K L I G A. Rått kött är gott, speciellt fruset i tunna skivor. Smakar lite sött och är mer näringsrikt än stekt eller kokt. Skall prova äta frusen fisk, lär innehålla C-vitamin.