Fågelgrepp och balans

Är det någon som vet något om greppstyrkan i fåglars klor respektive fåglarnas balanssinne?

Jag förundras nämligen över hur stora rovfåglar till exempel kan sitta stilla och fint i snålblåsten på en smal ståltråd i överkanten på ett viltstängsel. Är det så att de håller ett järngrepp om den halvcentimetertjocka ståltråden med klorna eller är det så att de sitter i perfekt viktbalans och bara vilar? Man tycker ju att de borde vippa över och bli hängande upp och ner som fladdermöss men det gör de ju inte.

Så, är det greppstyrka eller en skicklig balans?

Vänligen,
Helgedahl
 
Torde vara en kombination.
Antag att man greppar tråden med en polygrip och sedan vrider tråden.
Det är nog inte mycket motstånd då. Alltså har nog fåglarna bra balans. (Hur skulle det annars gå att flyga?)


/BAX
 
Jo, jag lutar nog också åt balansteorin. Finns det någon som vet om någon studie där man har mätt upp kraften i fåglars klogrepp när de sitter på en tråd eller pinne?

Samtidigt undrar man ju om en fågel skulle kunna sätta sig på ett snöre och balansera. I så fall torde ju greppet vara helt oväsentligt eftersom ett snöre skulle vrida sig direkt.
 
Fåglar har en speciell anatomi i sina ben som underlättar greppande runt grenar och dylikt. Liten knepigt att förklara utan någon teckning att referera till, men jag ska försöka. Fåglar har en sena som går från undersidan på tårna upp på baksidan av tarsen och runt "hälen" upp längs tibian. Så när fågelns tyngd påverkar den här senan så griper tårna. Ju mer tyngd som fågeln "lägger på", desto kraftigare blir greppet. Så det är inte endast musklerna i benen som påverkar greppstyrkan i fågelfoten. Dessutom är fjällen på undersidan av foten av sådan textur att de har mycket gott grepp även på rätt släta ytor. Jag vet inte om det gjorts några mätningar av "greppkraften", men vad jag har märkt (eller snarare, blivit märkt) vid ringmärkning av diverse ungar av rovfåglar så har jag inga problem att tro på att exempelvis en vuxen kungsörn skulle kunna trä sina klor rätt igenom armen på en vuxen man utan några större svårigheter. Imponerande fåglar.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg