Fågelbord

Hej på er på utsidan.

Det är tydligen ett hårt liv som våra små fågelvänner lever, jag har dukat opp ett fågelbord utanför köksfönstret där jag varje morgon, under helgerna när man är ledig kan sitta med en kopp kaffe och studera hur dom sliter för sin brödföda. Det är nu två år på rad som jag har en blåmes på besök, han ser ut som om någon har spryat vatten pån och tagit en hårblåst och borste och riktigt puffat upp honom, jag kallar den för toffsen, nu imorse såg jag en en blåmes med ett ben men han var lika tuff som dom andra, det ska bli intresant och se hur han klarar vintern, kanske han kommer tillbaka nästa höst.Jag har hört att Blåmesen är en tuff gynnare,

men kommer den tillbaka till samma fågelbord varje vinter?


PS Mitt första inlägg.
tystnad
 
Det var ju kul med en rapport från fågelbordet. Har själv fågelbordskådning som frukostnöje. Tyvärr får ”mina” fåglar nöja sig med ett standardhus modell mindre. Det är det enda som funkar för skatorna och råkorna är allt annat än snälla mot sina mindre vänner. Vi brukar inte ha så många olika arter på besök, det är mest rödhake, blåmes, talgoxe, gråsparv, pilfink och domherre fast de håller mest till under bordet.

Skulle vara extra snäll mot de små ett år och la ut allt det specket som blivit över från julskinkan. Det tog mindre än två minuter så svartnade det på hela himmeln. Hundratals stora fiskmåsar hade fått korn på specket. De fyllde hela trädgården och förde ett fruktanvärt väsen. Så det gör jag aldrig mer.

/g
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
helenei Tomt fågelbord Vilda djur 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg