Gustav, jag vill inte chocka dig allt för hårt nu, men det kan tänkas att även icke-klättrare läser och skriver här... Intresset för fåglars välbefinnande tror jag är i allmänhet större än intresset för klättring, iallafall i Sverige.
Sverigeföraren kan funka, men jag har märkt att klättrare i allmänhet inte läser annat än lederna. Det märker man på att folk parkerar där de inte ska. Ta Örnberget till exempel. Jag var där i söndags och det kom runt fyra bilar och alla parkerade precis vid klippan, trots att det står klart och tydligt i Sverigeföraren att man skall parkera vid båtklubben. Att parkera vid båtklubben innebär hela 100 meter längre att gå! Jag vet att det är aslångt och superjobbigt för alla hardcore coola klättrare att gå dessa 100 meter, men det är inte så jobbigt om man tränar lite på det.
Inget Stockholm syndrom heller, flera GBG klättrare som jag stötte på där sket i att bonden inte gillar att man går på åkern utan bara bladar rätt över, för det är sååå jäkla jobbigt att gå runt de där extra 150 -> 200 metrarna, och hörde att parkeringsöverträdelse sker där mer eller mindre varje helg. Neh, folk skiter i access, kommer det en ny led så söker de gärna upp info, men ny access information bara går dem förbi... En papperslapp vid insteget nog får mer effekt... Det kan man hoppas iallafall...