Fästpunkt Livlina

Efter diskussioner i föreningen om var linan bör fästas för bästa dragläge gjorde jag ett prov i varmt vatten med full utrustning.Naturligtvis bevisade provet min teori att det går lättare att komma upp med drag från karbinhaken fäst högt upp på axelremmen jämfört med att ha draget i midjeremmen.I båda försöken lade jag underarmarna framför kroppen på "iskanten" och lyfte mig upp med armbågarna mot magen samtidigt som linan sträcktes ganska försiktigt.Jag kom upp i båda försöken men jag upplevde det betydligt enklare på "mitt" sätt.Är det någon som gjort liknande prov och kommit till motsatt slutsats? Finns fler aspekter på fästpunkt än dragläget? / Roger
[Ändrat av lägg 2006-12-26 kl 22:30]

Jag tror inte så många kommer att motsäga detta påstående. Johan Porsbys rapport visar på liknande erfarenheter liksom erfarenheter som räddningstjänsten i Lerum gjort.
Andra aspekter på fästpunkt än dragläget skulle väl kunna vara att det är tillräckligt stabilt, inte störande vid skridskoåkning och lätt att ta av och på sig ryggsäcken.

-Palle

Flytläget

har säkert stor betydelse.

En plurrad som av någon anledning inte kan medverka själv och som flyter ganska lågt och vertikalt är svår att få förbi iskanten det visar många skarpa situationer. Det är lite svårt att simulera en sådan situation men borde gå.

Tanken med en låg fästpunkt för linan är att åstadkomma ett lyft av tyngdpunkten förbi iskanten. För att detta skall fungera bra bör sannolikt linan åstadkomma ett lyft från slingor runt stussen/låren.

Att en hög dragpunkt fungerar bra när den plurrade medverkat som du gjort verkar även för mig rätt självklart.

Fram för mera testande.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Benji Krav på livlina Långfärdskridsko 30
islagg experimentell livlina Långfärdskridsko 1
jaketoad Livlina Långfärdskridsko 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg