Fäste för skidglasögon

Hej!

Köpte för ett par dagar sen en skidhjälm (POC receptor bug) och insåg lite förbryllat att den inte hade något fäste för skidglasögon, mycket märkligt eftersom det är en påkostad och prisbelönt hjälm. Har kollat runt på lite andra hjälmar och sett att på vissa finns det ett avtagbart fäste i plast som man i princip bara sticker in mellan hjälmens skal och frigoliten (eller vad det nu är) under. Kan dock inte hitta några sådana till försäljning och undrar nu om någon har något tips på var jag kan hitta det? Undrar också om någon har svar på varför hjälmen inte har något fäste, hur tänkte de som utvecklade den där egentligen?

Mvh
Mikael
 
Anledningen är att POCs goggles har gummerad insida på bandet och glider därmed inte på hjälmen. Vet inte om det finns någon lös del att sätta dit just till den men jag böjde till en liten metallbit till en "klämma" och tröck dit mellan frigoliten och plasten. Lite irriterande detalj men ganska lättfixad. :)
 
Hej!

Köpte för ett par dagar sen en skidhjälm (POC receptor bug) och insåg lite förbryllat att den inte hade något fäste för skidglasögon, mycket märkligt eftersom det är en påkostad och prisbelönt hjälm. Har kollat runt på lite andra hjälmar och sett att på vissa finns det ett avtagbart fäste i plast som man i princip bara sticker in mellan hjälmens skal och frigoliten (eller vad det nu är) under. Kan dock inte hitta några sådana till försäljning och undrar nu om någon har något tips på var jag kan hitta det? Undrar också om någon har svar på varför hjälmen inte har något fäste, hur tänkte de som utvecklade den där egentligen?

Mvh
Mikael

Min receptor kom just med en sån lös plastklämma. Låg i botten av kartongen och skramlade.
Tyvärr har mina goggles(Smith Fuse) justeringen i mitten så jag kör utan.
Gällande hur de tänkte så tror jag att de insett att det funkar hur bra som helst utan.
Så länge jag har hjälmen på huvudet. Har dock tappat goggles som suttit "i pannan" när jag haft hjälmen hängandes på ryggan, men det faller nog under kategorin "handavandefel"
 
lätt åtgärdat

Kanske inte jättekul om man sitter i liften...

Men de flesta goggles sitter nog kvar om du sätter dem "över ögonen" även med hjälmen av - dvs ha glas över den öppna delen av hjälmen där du skulle haft ögonen så sitter de nog kvar, i alla fall sitter den bättre än i pannan. Å andra sidan är jag sällan så svett i liften att jag åker lift utan hjälm
Hjälm av är det mest vid promenad uppför eller vid riktigt solig utelunchpaus.

/Patrik
 
Tack så mycket för svar! Har inte löst problemet än men håller på att maila fram ovh tillbaka med POC så det ska säkert gå bra.

Mvh
Mikael
 

Liknande trådar