Färskvatten vid långfärdspaddling

Hur löser ni problemet med färskvatten, då man ligger ute länge? Senast vid vår paddling på Åland var det mycket frestande att stanna ute bland kobbarna i det fina vädret, men bristen på vatten drev oss tillbaka till civilisationen. Vi var ute 6 dagar och hade med oss vatten inklusive öl, läsk, vin mm till 2 liter per person och dygn. Det klarade vi oss bra på, men vi hade knappast utrymme till mer. Då hade vi packat stävar och utrymmet framför fötterna fulla. Lite mer mat hade man nog kunnat få ner, kanske även ytterligare 4 liter vatten, men sedan...
Vi lever mest på konserver och pasta i övrigt. Vågar ni satsa på hemtorkat kött, när det är så här varmt?
Vi har haft det i fjällen på vintern men i 25 graders värme? Kylväskan hjälper inte mycket efter 2 dagar. Smöret i tub rinner nästan och allt annat verkar lite riskfyllt. Vi vågade äta tubosten och hårdosten, vi satsar på soppåsar och smörgås till lunch.
Hur länge håller sig Stockholmsvatten förpackat i plastdunk och PET-flaskor i 25 graders värme?
\C
 
Jag brukar använda "ortliebs 10 liters "nylonsäckar" de är lätta att packa ned, kan lätt kylas ner i vattnet och blir mindre när man tar vatten ur dem till skillnad från en PET flaska eller annan dunk. Jag använder saltvatten till mer eller mindre all matlagning inklusive potatimos och kräm, nyponsoppa blåbärssoppa och dylikt. Jag föreslår ta med 30 liter dvs 3 x ortliebs 10 liters säckar, speciellt med det varma vädret som är nu. Den här typen av säckar kan man med fördel lägga och surra fast på kajaken också, vilket gör att man har platsen kvar till annat i de vattentäta skotten.

Trevlig tur

PS
 
Vatten och vätska....

Dagsbehovet torde ligga mellan 3,5 och 4 l per skalle. Öl och vin kostar i vatten 2x! Kaffe 1,5x.
Ortlibs 10 l säckar passar bra i min faltboot och kajak. 30-40 l per vecka och två personer under förutsättning att man kan tanka en gång! En personlig 4 l påse kan man ha under bena.
Om du virar in maten i våt handuk som kan avdunsta så håller sig temperaturen väl under vattentemperaturen. Avdunstar du bensin i solen en varm sommardag kan du iskyla champange ute!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-07-18 kl 13:58]
 
Budgetalternativ

Köp kartongviner, drick dem och använd sedan påsarna som färskvattenskärl. Påsarna är starka nog för att brukas åtminstone några gånger, med försiktig behandling längre.

Dessa påsar (eller specialgjorda läglar som Dromedars och Ortliebs) har fördelarna att de tar mindre plats ju mer man tömmer dem, samt att de kan fyllas så att nästan ingen luft alls får tillträde. Det ökar drastiskt vattnets hållbarhet.

I och för sig är det sällan något problem med normalt svenskt kommunalt vatten. Det är i regel rent nog för att klara lång tid av förvaring, även under sommartemperaturer. Förvara dock mörkt! Ljustillträde ökar diverse organismers chans att växa.

mvh,
Jens
 
Färskvatten

Hoppas att Ålandspaddlingen gick bra. Är det värdens bästa paddelvatten? :cool:

Det finns flera sätt att lösa färskvattenfrågan på. Det enklaste är ju att ta med sig mer från början. Vad har ni för minikanoter om ni inte får plats med mer än 12 liter per person? De flesta kajaker med någorlunda volym får lätt plats med 20 liter plus en stor veckopackning. Vattensäckar rekommenderas. De formar sig efter kanotens skrov och minskar i volym allt eftersom man tömmer dem. Jag använder Dromedarer (MSR Dromedary Bag), och är mycket nöjd med dem.

Ett annat alternativ är att fylla på i något hus eller samhälle längs vägen. På i stort sett alla ställen som jag paddlat på finns den möjligheten. Även på Åland. Den kan dock kräva att man modifierar sin rutt en aning.

Vattenfilter kan också vara en lösning. I skärgårdar med mycket klippor finns det oftast ansamlingar av regnvatten (speciellt en sommar som denna :)). Ur dessa kan man ta färskvatten och filtrera.

Jag brukar räkna med ca 3 liter färskvatten per dygn när jag är ute i Östersjön. Det förutsätter att man lagar det mesta av maten på havsvatten. Dessutom har jag ofta med fil eller yoghurt till frukost, färsk frukt, och kanske någon burk med öl som drygar ut vattenmängden.

Peter (nyss hemkommen från en närmast tropisk paddelvecka i Stockholm)
 
Salthalt?

Går det att använda östersjövatten till matlagning?

På västkusten där havet är saltare än i östersjön finns motsvarande c:a två matskedar salt per liter vatten, vilket kanske är lite väl mycket för matlagning. Jag har dock inte provat att koka potatis, ris, pasta mm. i havsvatten så jag är nyfiken på era erfarenheter av detta.

Joakim Ekendahl
 
Det går fint. Jag använder östersjövattnet också till couscous och ris som ju suger åt sig all vätska i kastrullen. Det smakar bra och hittills har jag varken blivit dålig eller extremt törstig (som man ju borde bli om vattnet har över 3% salthalt som på västkusten).
mvh
Anna
 
Inte gott till kaffe!

Östersjövattnet duger utmärkt till nästan all matlagning i fält. En gång bryggde jag dock kaffe på östersjövattnet, då det var inomskärs och inte så salt. Det var inte gott...
 
Beträffande att använda Östersjövattnet för matlagning, så har jag hört andrahands-uppgifter från en limnolog om att giftet från giftalgerna inte förstörs vid kokning. Och att de kan finnas på plats även om det inte ser så ut.

Dock är ju chansen rätt liten att råka ut för det.

Vårt kranvatten är ju klorbehandlat så det tar ett bra tag innan det börjar växa något i det. Du klarar säkert ett antal veckor utan några problem. Men du kan ju alltid testa nästa sommar!

Skulle du nu inte få plats med vattnet, och inte vilja ha tunga saker på däck, borde det vara rätt smidigt att bogsera en extra 10-liters säck efter kajaken de första dagarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rija Bunkra färskvatten m.m Paddling allmänt 5
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2
fraewu Paddla vid Utö Paddling allmänt 12
Arneri Högsta fart vid kajaksurf? Paddling allmänt 14
delfinen FRAGA NORDINGRA vid HÖGA KUSTEN. Paddling allmänt 2
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
Nicopia Olycka vid vinterpaddling Paddling allmänt 1

Liknande trådar