Färgkodat?

Är det bara jag eller är det allmänt dåligt färgutbud på kajak tillbehör?

Jag är rätt kräsen och gillar att ha det mesta i samma färg, dels så ser det snyggt ut och sen så vet jag att sakerna tillhör mig! Finns det fler som mig?

Jag brukar himla med ögonen när man ser folk i röd kajak, gul väst, grön jacka blå mössa, ja ni fattar, (ta inte illa upp)

Är inte överdrivet intresserad av modet, givetvis så går funktion före färg, men jag hade gärna sett fler färger i paddlarsvären!

Med färg kan man göra mycket!!

Låter

som ett I-landsproblem.

Lider inte av detta själv i någon större utsträckning men uppskattar ljusa jack och tröjfärger vid fotografering. En starkt lysande keps/hatt är bra tips vid kajakpaddling.

Thure

Jag fatta inte att du himla med ögonen när det kommer ngn med många färger men vill gärna ser fler färger?
Eller är det sammansättningen du tänker på?

Själv håller jag mig till svart och vit på alla kajaksaker. Japp jag är medveten om att det inte är det bästa rent säkerhetsmässigt men jag gillar inte alls alla dessa neon färger och trivs bäst med svart och vit.
Likadan tycker jag att det är trist med de flesta utrustningar. Alla packsäcker, tält osv har nån slags "onaturligt" färg. Paddla man mot en ö där det finns tält uppställda, kan man redan från långt håll ser dessa och det tar bort lite av den fina naturkänslan när det lyser gult,orange och rött av alla tält och torrdräkter.
Jaja även detta ett ilandsproblem men in min perfekta värld hade dessa färgar inte funnits där ute ;)

jag har samma problem.
jag har sålt alla mina fula vita kajaker. ska försöka sälja den gula åxå eftersom den kan se pigg å glad ut på land. men ihop med naturen ser det för jävligt ut med gult. köpte den bara för att det inte fanns rätt färg på lager.

köpt en nästan ny roddbåt åxå. helt jävla fucking vit.
jag hatar "vitt å fräscht"!!!! det är alltid "vitt å ofräscht" eller "vitt å fantasilöst"
så den ska målas om åxå.

det är helt uppenbart att dom flesta har riktigt dålig smak, utom jag själv, och så tydligen calle : )

för oss som har ett STORT estetiskt sinne är det verkligen ett jätteproblem det här.

ps.det är lika illa med segelbåtar nu för tiden. inte konstigt man inte gillar att segla längre när man bara möter stora fula vita skitiga segel och motorrbåtar.

nä, våga välja en trevlig färg istället!!

jag har samma problem.
jag har sålt alla mina fula vita kajaker. ska försöka sälja den gula åxå eftersom den kan se pigg å glad ut på land. men ihop med naturen ser det för jävligt ut med gult. köpte den bara för att det inte fanns rätt färg på lager.

köpt en nästan ny roddbåt åxå. helt jävla fucking vit.
jag hatar "vitt å fräscht"!!!! det är alltid "vitt å ofräscht" eller "vitt å fantasilöst"
så den ska målas om åxå.

det är helt uppenbart att dom flesta har riktigt dålig smak, utom jag själv, och så tydligen calle : )

för oss som har ett STORT estetiskt sinne är det verkligen ett jätteproblem det här.

ps.det är lika illa med segelbåtar nu för tiden. inte konstigt man inte gillar att segla längre när man bara möter stora fula vita skitiga segel och motorrbåtar.

nä, våga välja en trevlig färg istället!!

håller med till fullo, dock så kan jag väl OCKSÅ hålla med föregående post om att naturen inte smälter in med en limegrönt tält men förvisso i säkerhetsaspekt så är det ju fan så mycket bättre att ha ett tält i den färgen än att sitta i ett camo-färgat tält!

Jag själv är rätt sjuk, så är jag med det mesta när det gäller matchning av färger, Exempelvis nu så har jag stora problem att lokalisera säkerhets produkter för kajak då jag precis beställt en ny kajak, Har beställt en tahe reval rs med svart däck och botten, neo gröna däcklinor..

Tänkte matcha det fint med en robzon paddel som är limegrön och en hikoväst i samma färg.
Dock så hittar jag ingen kul däckväska, pump, flotör i liknande färger,

Givetvis så måste inte alla saker ha samma färg, men något i samma färgskala skulle ju vara fint!

Inom kajaksvären så finns tre färger, gul, gul, och mango? BÄTTRING!

Jag fatta inte att du himla med ögonen när det kommer ngn med många färger men vill gärna ser fler färger?
Eller är det sammansättningen du tänker på?

Själv håller jag mig till svart och vit på alla kajaksaker. Japp jag är medveten om att det inte är det bästa rent säkerhetsmässigt men jag gillar inte alls alla dessa neon färger och trivs bäst med svart och vit.
Likadan tycker jag att det är trist med de flesta utrustningar. Alla packsäcker, tält osv har nån slags "onaturligt" färg. Paddla man mot en ö där det finns tält uppställda, kan man redan från långt håll ser dessa och det tar bort lite av den fina naturkänslan när det lyser gult,orange och rött av alla tält och torrdräkter.
Jaja även detta ett ilandsproblem men in min perfekta värld hade dessa färgar inte funnits där ute ;)

Jag säger att färg är inget fel, men utbudet på färg på ex kajaker och tillbehör gör att man måste åka runt och se ut som en färgexplotion.

Du verkar vara lite mer oldschool och tycker att tält ska va gröna och kajaker ska va vita, jag köper det! det är också en smaksak och alla har rätt till det!

Men om man ser på dagens mode, exempelvis på fritidskläder så börjar det bli mer och mer färggladare, och det är precis det jag gillar, Vore det inte då på tiden att den där gula fula färgen på kajaksaker också uppdateras en aning?

Exempelvis en självlysande paddelflotör till den som vill kompensera för annat...
och en kajak-gul flotör till den gammle räven utan färgsinne
och en svart till den som inte har något färgsinne och inte behöver kompensera eller synas!

Ja visst I-landsproblem, men även i-landsproblem är problem, och tar inte nån tag i det så kommer aldrig något hända...

Färg har betydelse!

Att kajaken ska vara gul är självklart. Att kepsen ska vara lysorange passar bra. Flottören ska kanske vara lyslime, inte vet jag. Inte spelar det så stor roll. Om ingen ser mig har jag fel färger. Tältet får gärna vara camo och stealth, jag vill inte synas då jag sover.

Men jag är hjärtligt trött på torrdräkter i svart. Och alla andra svarta ytterkläder som ska användas på sommaren. Där går gränsen. Ljust ska det vara!

thomas

Färg är som sagts inte bara färg utan funktion.

Olika pigment ger olika kvalité. Speciellt tydligt gäller detta PE kajaker. Svart ger det bäst UV-skyddet tex.

Det är dessutom svårt att hantera reparationer då även om samma RAL-koder skall vara identiska i nyanser så skiljer det ofta mellan batcher(tillfällen då pigment blandats i fabrik).

De olika pigmenten har olika hållfastighet och olika åldringsegenskaper etc. Vad som ser fräckt ut på butikshyllan kanske inte ser så kul ut efter ett år på havet.

Vad gäller pigment så krävs det olika mängder för att få samma täckningsgrad dvs pigmentet kan både förstärka och försvaga en produkt.

/Kåre

utbud och efterfrågan

Tack Kåre för ett intressant inlägg. Jag har länge misstänkt att färgpiggmentet påverkar gelcoatens egenskaper. Exempelvis så repas vissa färger lättare än andra.

Det finns ytterligare några anledningar till att färgskalan ser ut som den gör. Lagerkostnader och efterfrågan. De flesta som handlar en kajak till ordinariepris vill ha någon av standardfärgerna. De med lite "roligare" färgrna blir kvar längst på lagret. Men det går alltid att specialbeställa en kompositkajak i andra färger men då måste du vara ute i god tid. De flesta kajakerna och tillbehören i en butik är bestälda minst ett halvår innan de kommer till butiken.

Färg är som sagts inte bara färg utan funktion.

Olika pigment ger olika kvalité. Speciellt tydligt gäller detta PE kajaker. Svart ger det bäst UV-skyddet tex.

Det är dessutom svårt att hantera reparationer då även om samma RAL-koder skall vara identiska i nyanser så skiljer det ofta mellan batcher(tillfällen då pigment blandats i fabrik).

De olika pigmenten har olika hållfastighet och olika åldringsegenskaper etc. Vad som ser fräckt ut på butikshyllan kanske inte ser så kul ut efter ett år på havet.

Vad gäller pigment så krävs det olika mängder för att få samma täckningsgrad dvs pigmentet kan både förstärka och försvaga en produkt.

/Kåre

En annan egenhet med färger och lagningar är att lagningen kommer att lysa bredvid den blekta gelcoaten på en gammal kanot. Efter något år är även lagningen blekt och då osynlig. Försöker man bryta fram så att lagningen är osynlig direkt så kommer den att "framkallas" och synas allt mer under åren...

..........och då är det bättre att ha en ful trist färg som man inte gillar bara för att det finns en liten möjlighet att man får en repa eller en skada som måste lagas? och har man då färgen man hatar så syns det inte så mkt.
toppen!!!!

hellre njuter jag av rätt färg som jag gillar, å kanske ser en repa så småningom, än att ha en ful å trist färg bara för det är praktiskt.

den fula å trista färgen blir ju knappast snyggare bara för att den har en lagning som inte syns eller en repa som knappt syns.

vavavavava?????

våga vägra skitvitt : )

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg