Färdvägar i Kebnekaisefjällen

Sitter med kartan och planerar vinterns skidtur och var lite nyfiken på om någon annan provat följande färdvägar. Sökte lite i forumet men hittade inte exakt det jag letade efter. Frågan är hur lämpliga följande färdvägar är med turskidor, stighudar och ryggsäck packad för stugtur. Ingen pulka.

1) "Höga vägen" Nikkaluokta-Tarfala
Från Nikkaluokta söder om bäckravinen och norr om Cievrracohkka. Så långt känns allt rakt-på-sak men går det att skida genom "passet" (inom parentes för det är inte väldigt mycket pass över det) norr om Darfalcorru (toppen på 1626 m) och ner i Tarfaladalen. På kartan finns en "Lämplig färdväg, omarkerad" inprickad men det ser lite brant ut. Det är ju ett bra alternativ att skida ner mot bron över Tarfalajåkken från Darfallahku och sedan upp i Tarfaladalen men är det fint väder hade det varit skoj att få lite utsikt.

2) Trepassleden
Ofta diskuterad här men fick inget grepp om den vintertid vid sökning i forumet. På kartan ser Pyramidenglaciären inte så brant ut men på bilder i tidigare forumdiskussioner ser det ganska brant ut. Är det jobbigaste delen på trepassleden om man går från Tarfala eller vilket pass är jobbigast? Alternativet är att gå Tarfala-Kuopervagge-Sälka, ser OK ut på kartan.

3) Sälka-Nallo via Reaiddaglaciären
Såg att några hade gjort det, verkar lugnt. Hojta till om ni inte tror det.
http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna/vinterfjall/fjall08/Keb2008.htm

4) Tjäktja-Gautelishytta
Någon som skidat denna sträcka? Verkar lugnt, bara att gå i övre Alesvagge eller vad den kan heta och snedda in på nordkalottleden när det passar.

-Palle

Spännande vägval!

Från Nikkaluokta söder om bäckravinen och norr om Cievrracohkka. Så långt känns allt rakt-på-sak men går det att skida genom "passet" (inom parentes för det är inte väldigt mycket pass över det) norr om Darfalcorru (toppen på 1626 m) och ner i Tarfaladalen. På kartan finns en "Lämplig färdväg, omarkerad" inprickad men det ser lite brant ut. Det är ju ett bra alternativ att skida ner mot bron över Tarfalajåkken från Darfallahku och sedan upp i Tarfaladalen men är det fint väder hade det varit skoj att få lite utsikt.

2) Trepassleden
Ofta diskuterad här men fick inget grepp om den vintertid vid sökning i forumet. På kartan ser Pyramidenglaciären inte så brant ut men på bilder i tidigare forumdiskussioner ser det ganska brant ut. Är det jobbigaste delen på trepassleden om man går från Tarfala eller vilket pass är jobbigast? Alternativet är att gå Tarfala-Kuopervagge-Sälka, ser OK ut på kartan.

-Palle

Hejsan!

Jag har gått alternativ 1, eller i alla fall närapå, en påsk för en 18 år sen ungefär. Fast den gången gick vi åt andra hållet, dvs från Tarfala över passet och sen ner till Nikkaloukta. Nu var det som sagt var ett tag sen, så minnet är väl inte 100%-igt, men jag har inget minne av att det var några större beskymmer att ta sig över. Lite småbrant bitvis, men inte värre än så.

Vad det gäller 3-pass leden har jag tyvärr inte gått den på vintern, men däremot delar av den på olika sommarturer. Här finns det helt klart ett par passager som känns lite luriga. Det jag framför allt tänker på är nedgången till Unna Reaiddavaggi stugan via Pyramidglaciären. Nu upplevde inte jag glaciären som så där väldigt brant, men däremot övergången på skrå från glaciären till stugan. Nu kan det givetvis finnas bättre vägar än den vi tog, men oavsett det kommer man alltid tvingas att gå på en brant sluttning med stup nedanför sig. Jag skulle nog vilja vara oerhört säker på att lavinfaran var liten för att gå den vägen.

/ Stefan

Om du kan få tag på Ute-Magasinet nr 1 : 2004 så fanns där en artikel om trepassleden vintertid. Samma år fanns en artikel i STF:s tidning Turist nummer 5.
Den första är bäst.

HåkanF

Tack för svaren, jag har för mig att jag sett den där artikeln i Utemagasinet eller Turist men fick för mig att det var på telemark eller randoprylar. Skall se om jag kan hitta den igen.
Får se hur modiga vi är med vägvalen, känns som om att gå över Pyramidenglaciären kräver bra förhållanden både snö och vädermässigt.
Skall försöka skriva in hur det gick.

-Palle

Hej Palle

Jag har gått trepassleden norrut på turskidor med Calle André för en massa år sedan. Prata gärna med Calle också han har gått leden i bägge riktningarna. Jag tycker inte att det var speciellt brant men vad man har för tolerens för utförsbranter med packning kan ju variera med före och person.

Vad som däremot är en klar risk med den sträckningen är lavinfaran från Knivkammen. Du får bedömma den aktuella snösituationen. Förra året var jag en vecka med ett gäng i Sälka och vi gjorde då en dagstur till Unna Räitavindskyddet via Stuor Räitavagge och Unna Räitavagge. Jag avstod då från att gå vidare till Kaskasavagge via Pyramidenglaciären då det snöat ett par dm dygnet innan p g a just lavinrisken ovan. Men vi gick tillbaka till Sälka via Reiddaglaciären och det bedömmer jag vara en ur lavinsynpunkt och glaciärsprickrisksynpunkt vara en relativt trygg rutt.

Tror inte att vägen till Tarfala du beskrev ovan normalt ger några problem men har inte gått där själv.

Var tänker du avsluta? Vore kul att ta del av dina erfarenheter efter turen. Jag vill gärna gå en majtur från Nikka till någon fjord söder om Narvik om något år.

Lycka till!

Thure

Senast ändrad:
Var tänker du avsluta? Vore kul att ta del av dina erfarenheter efter turen. Jag vill gärna gå en majtur från Nikka till någon fjord söder om Narvik om något år.

Tack för infon. Tänkte avsluta i Katterat så det blir ingen fjord. Beisfjord kanske är ett alternativ, får kolla på kartan hur det verkar vara att gå mellan Hunddalshytta och Beisfjord, vill gärna se Hunddalen.

-Palle

Avsluta

i Katterat är ett enkelt sätt även vid majtur. Bekväm promenad på gräs när snön tar slut. Man går på den gräsbesådda gamla vattenrallarvägen. Det som skulle locka mig vore att komma ned till våren på havsnivå. Storstein kan erbjuda fin glaciärskidåkning från Cuonojaure (Cunojavrihyttan),
och toppen är säkert rolig att bestiga (Jag fick ingen med mig när jag var där i mitten av maj för ett par decennier sedan och avstod från att försöka själv men skidåkningen var kalas).

Thure

Räitagalciären

Hej Palle

Det är jag som är skyldig till länken du tar upp. Vi har gått där ett flertal gånger, och vi har aldrig råkat ut för några tveksamheter. På äldre kartor finns där också en led inritad, ej rösad men annars lämplig. Det är otroligt vackert där nedanför Knivkammen om man har tur med vädret. Har man inte det är det ingen vits att knalla upp. Vet ej om det är väldigt mycket snö i år, då kan det ju vara lite knepigt att ta sig upp från Unna Räitavagge. Kommer man från Nallo går det bra att skråa upp mot Knivkammen och sedan gå tvärs över på mitten. Ganska bökig nedfärd mot Sälka ifall det är lite snö. Du kanske redan har åkt iväg?

Hälsningar

C.

lite snö

Var upp för en vecka sedan i Vistasdalen och Stuor Raitavagge upp till Nallo. Då var det inte mycket snö. Var en varm period för drygt en månad sen och det hade inte kommit mycket snö därefter, så det var fin skare nästan överallt. Men på högre höjd kan det naturligtvis vara annorlunda före.
/fremag

Tack för infon, trodde faktiskt att det var mer snö men har inte följt vädret ordentligt däruppe. Har många olika möjligheter och har snackat runt lite, Pyramidenglaciären känns lite som överkurs. Vi får se vad det blir av det. Rapport kommer i början av April.

-Palle

Nu är jag tillbaka efter denna tur och har följande observationer, blev lite tummetott av det.

En kombination av försenat tåg och väldigt lös snö i Ladtjovagge gjorde att vi la ner denna färdväg efter att ha lagt en kvart på att ta oss 200 meter i lössnön. Och det var nog lika bra det för väl i Tarfala så visade det sig att bergssidan ner mot forskningsstationen var i stort sett renblåst från snö och att det inte hade gått att skråa ner som jag tänkt mig, iofs går det nog bra att gå ner om så skulle vara.

2) Trepassleden
Både stugvärd i Tarfala + annan erfaren Kebnekaiseveteran varnade för lavinrisk på Pyramidenglaciären så vi gick ut via Kuopervagge istället. Stigning mellan Kuopervagge och Kaskasavagge ser OK ut, pyramidenglaciären ser brant ut i sin övre del från Unna Räita-stugan men var nog inte lavinfarlig när vi var där. Tarfala-Sälka via Kuopervagge var dock väldigt trevlig den med och med rådande snöförhållande relativt enkel.

3) Sälka-Nallo via Reaiddaglaciären
Mycket fin färdväg, vid nerfart mot Unna Räita-stugan se till att åka något väster om glaciärens mitt, där är det minst brant.

4) Tjäktja-Gautelishytta
Hyfsat lättorienterat, bitvis ganska småkulligt, antagligen smartast att antingen följa dalens sydsida ganska tajt eller att ta sig till skoterspåret mellan Unna Allakas-Hukejaure och sedan följa det till Jogahismuotkkijavri.

Bonus till Thure: Hunddalshytta-Beisfjord ser ut att vara hyfsat enkel, gick den inte men tittade på den uppe från Vomtinden. Enligt karta i Hunddalshytta skall man hålla lite söder på första sluttningen mot Beisfjord nedanför Basejavri pga lavinfara, skogen nedanför ser sedan ganska gles ut och med öppna myrmarker tills man kommer på skogsvägen som leder ner till Beisfjord. Går flera bussar per dag från Beisfjord till Narvik.

-Palle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Påsktur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg