Hej,
Jag funderar lite på hur jag ska ta mig från Sarvesvagge till Pårek på smidigaste sätt. Första hade jag tänkt att gå västerut för att sedan gå hela Njoatsosvagge men slog bort den idén eftersom jag fått uppfattningen att den går i väldigt snårig terräng mellan Balgatjåhkå och Ruopsokjåhkå samt att jag vill minska antalet kilometer. Därmed funderar jag på hur det är att korsa Luohttolahko? Jag har ett ruttförslag som jag visar i bilden nedan. Till frågorna.
har ni bilder som visar delar av rutten hade jag varit väldigt tacksam!
Med vänlig hälsning
Mathias
Jag funderar lite på hur jag ska ta mig från Sarvesvagge till Pårek på smidigaste sätt. Första hade jag tänkt att gå västerut för att sedan gå hela Njoatsosvagge men slog bort den idén eftersom jag fått uppfattningen att den går i väldigt snårig terräng mellan Balgatjåhkå och Ruopsokjåhkå samt att jag vill minska antalet kilometer. Därmed funderar jag på hur det är att korsa Luohttolahko? Jag har ett ruttförslag som jag visar i bilden nedan. Till frågorna.
- Går det att passera enligt denna rutt?
- Hur är sluttningen upp från Sarvesvagge? Går det att snedda som det ena sträcket visar eller behöver man gå mer rätt upp, så som det andra sträcket visar?
- Är det mycket blockterräng på denna sträcka? Dvs är den riskfylld med mycket sten?
- Finns det gräs att tälta på i närheten av Luohttojavre? eller i sluttningen ner mot Sarvesvagge.
- Hur är det med tältplatser överlag uppe längst den rutt jag ritat?
- Önskvärt hade varit att tälta nedanför Luohttojavre för att ta sig över denna platå på en dag och sedan tälta på hyllan mellan Balgatjåhkå och Ruopsokjåhk, är det möjligt? Eller håller man väldigt låg km-tid pga sten?
- För att ta sig till denna hylla, vilken väg ska man ta då av de som jag ritat ut på kartan?
- Är det väldigt stenigt och knöligt här?
- Hur är passagen över Balgatjåhkå på denna höjd?
har ni bilder som visar delar av rutten hade jag varit väldigt tacksam!
Med vänlig hälsning
Mathias