Fältsjukvård

Jag som intresserad av friluftsliv skulle vilja gå en kurs i fältsjukvård då det känns relevant och nyttigt. Problemet är dock att de enda kurser jag lyckats finna erbjuds genom hemvärnet där tidigare grundsoldatutbildning är ett krav. Finns det någon som känner till kurser som erbjuds för civila, helst i stockholm med närområde? All info mottages tacksamt

mvh

Axel

Öh, va? Vad är det exakt du vill kunna? Hur skiljer sig 'fältsjukvård' från vanlig första hjälpen? Kolla med din lokala röda korsetförening, de har första hjälpenkurser.

Du tittar och drar slutsatser. Fråga istället Röda Korset som håller i HVs sjukvård och håller civila kurser i bl a 1a hjälpen men även viktiga HLR, skillnaderna mellan trafiktrauman och stridsskador är mindre än du anar, tyvärr. De står i telefonkatalogen!

Öh, va? Vad är det exakt du vill kunna? Hur skiljer sig 'fältsjukvård' från vanlig första hjälpen? Kolla med din lokala röda korsetförening, de har första hjälpenkurser.

Personer som ger sig i väg på expeditioner brukar t ex lära sig sy sår, det lär ju knappast röda korset ut? Även att spjälka benbrott och ev dra ut tänder finns väl knappast med på röda korsets kurser.

Personer som ger sig i väg på expeditioner brukar t ex lära sig sy sår, det lär ju knappast röda korset ut? Även att spjälka benbrott och ev dra ut tänder finns väl knappast med på röda korsets kurser.

spjälka benbrott, jo. Att sätta suturer tror jag knappast man får lära sig på någon kurs inriktade till outbildade civilister, var har lär man sig det? Inte nog med att det krävs övning för att det inte ska förvärra skadan, det krävs en jäkla hygien för att inte det ska bli en infektionsfälla. Dra ut tänder har jag aldrig hört nån kurs lära ut, med tanke på hur ont det gör med rätt bedövning fattar jag inte varför man ska utsätta nån för det, utan rätt bedövning? Så himla långt till akutsjukvård är man ju inte riktigt någonstans på jorden. Nej, detta var nog det dummaste jag hört på länge.

spjälka benbrott, jo. Att sätta suturer tror jag knappast man får lära sig på någon kurs inriktade till outbildade civilister, var har lär man sig det? Inte nog med att det krävs övning för att det inte ska förvärra skadan, det krävs en jäkla hygien för att inte det ska bli en infektionsfälla. Dra ut tänder har jag aldrig hört nån kurs lära ut, med tanke på hur ont det gör med rätt bedövning fattar jag inte varför man ska utsätta nån för det, utan rätt bedövning? Så himla långt till akutsjukvård är man ju inte riktigt någonstans på jorden. Nej, detta var nog det dummaste jag hört på länge.

Är du på Sydpolen eller mitt på Grönland är det nog ganska lång till akutsjukvård....

Är du på Sydpolen eller mitt på Grönland är det nog ganska lång till akutsjukvård....

Är man på Sydpolen utan läkare har man nog begått ett grundfel i planeringen...

On-topic: jag är inte superuppdaterad, men Röda Korset har ett bra och genomtänkt kursutbud. En grundkurs i Första Hjälpen är sannolikt det som är mest meningsfullt att gå igenom.

Hemvärnssjukvårdare kunde man iaf tidigare bli även utan värnplikt, men det kanske har ändrats? Utöver utbildningen får man dessutom tillfälle att öva praktiskt, vilket naturligtvis är guld värt. Personligen har jag en del problem med att se hur hemvärnssjukvården passar in i en militär organisation, men bortsett från det är det en bra möjlighet till träning.

Sen kan det väl tilläggas att ett par turer till gymmet kanske är den bästa sjukvårdarutbildningen, att släpa hem sin skadade kompis över stock och sten är förmodligen en mycket större utmaning än att stoppa blodflödet eller spjäla ett brutet ben...

EDIT: enligt den här trivsamma sajten http://www.hemvärnssjukvårdare.nu/ så krävs det ingen militär utbildning, enda kravet är att du inte är krigsplacerad! (om du har lyckats bli krigsplacerad i nådens år 2011 skulle jag vara ärligt förvånad... :)).

EDIT2: Ok, tydligen krävs det att man går en kortare "minilumpen" innan man får börja. Om man inte vill det så är förstås hv-sjukvård inget alternativ.

På Svalbard är det rödakorset som står för sjukvårdsutbildning, där hade de grundkurs och olika påbyggnadskurser. Utbildningarna hålls av läkare och utbildad räddningspersonal.

Men om du vill lära dig genomföra avancerade operationer och liknande tror jag att varje frivilligorganisation kommer hänvisa dig till en reguljär sjukvårdsutbildning vid högskola eller motsvarande. Jag har en bekant som är utbildad ssk och som läst den typ av medicin som efterfrågas i tråden. Traketomi, trepanering med fällkniv och reservoarpenna etc.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg