Fältkajaker

Nu har jag tittat runt lite och försökt hitta en fältkajak som verkar bra och billig.

Klepper verkar ju vara outstanding, det gäller ju tyvärr även priset. Den har ju dessutom testats av de hårdaste av de hårda(om man får tro dem själva).

Nu har jag dock ört att de skall ha skaffat nytt flyte tyg, som skulle kallas kajak 2000. Av vilket fabrikat är den?

Vilka är de hårdaste av de hårda? Om du syftar på Kustjägarna så vet jag vilken kanot de har. De har nyligen bytt till en svensk tillverkare, nämligen Trapper. Modellen finns i en civil version, vid namn; Trapper K2 Marine (civil). Deras hemsida hittar du på; http://www.trapperkanot.se

/Harald!

Lite om faltkajaker

Hejsan,

"Bra och billig" blir svårt om du vill ha en ny faltkajak. Bästa tipset är ryska kajaker, om du BARA ser till priset. Begagnat är en möjlighet men folk brukar hålla hårt i sina hopfällbara ögonstenar!

Klepper är det äldsta märket, har mängder av historia, atlantkorsningar med mera, men att kalla dem outstanding är väl att förenkla lite. Klepper kör klassiska naturmaterial men det ger ju både för- o nackdelar (vikt, torktid, miljövänlighet, osv).

"Hårdaste av de hårda?" ... jo förband i USA, England, Sovjet mfl använder faltkajaker, senast (?) under gulfkriget. Faltkajaker är som sagt dyra, så kostnadsskäl gör att den löpande paddelträningen hos kustjägarna nu sker med nåt surrogat i plast. Men vid riktiga insatser använder man fortfarande Klepper. En plast/glasfiberbåt klarar helt enkelt inte de påfrestningar en faltkajak är byggd för. t ex att släppas med full last från helikopter på 5m höjd. Kanske inget civilister gör varje dag ;-) -- men även den överlägsna möjligheten till fältmässiga lagningar skiljer en kajak i gummi, bomull och trä från en sak i plast.

Kolla min sida om faltkajaker, http://www.utsidan.se/faltkajak och prata med importörerna.

Sven

[Ändrat av Sven S 2002-05-31 kl 10:45]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg