Fältkajak?

Jag skulle behöva lite tips och råd av er som har erfarenhet av fältkajaker. Fördelar, nackndelar? Vem tillverkar den bästa? Fältkajak vs. vanlig kajak!? Fältkajak och hund?

Tack på förhand!

//Micke

Faltkajak jämförelse vanlig kajak

Din fråga är väl vid ställd. Till vad skall du ha flytetyget? Var och hur avser du använda det? Vad får det kosta?
När du gått igenom dessa och kan snäva in din fågeställning kan du säkert återkomma. Då blir det mycket lättare svara dig.
Om kajak-faltboot passar ihop med hund beror mest på hur du fått till hunden. En del går hur fint som helst en del fungerar inte alls.....

Go tur

Johan K

Re: Faltkajak jämförelse vanlig kajak

johankse; sa:
Din fråga är väl vid ställd. Till vad skall du ha flytetyget? Var och hur avser du använda det? Vad får det kosta?
När du gått igenom dessa och kan snäva in din fågeställning kan du säkert återkomma. Då blir det mycket lättare svara dig.
Om kajak-faltboot passar ihop med hund beror mest på hur du fått till hunden. En del går hur fint som helst en del fungerar inte alls.....

Go tur

Johan K

Jag vill ha så mycket info som möjligt om faltkajaker (trodde att det hette fält :). Jag vil ha en kajak för två personer för långa paddlingar som är lätt att transportera, som man kan använda segel till och som har plats för mycket packning och min hund Loco, och det låter som att en faltkajak kan vara något men när jag inte har någon egen erfarenhet av dessa så söker jag visdom genom utsidan.se

//Micke

Hejsan

satt just här och tittade ut över iskrosset i Mälaren och tänkte på en liten faltkajaktur till helgen ...

Av dina kravspecar låter det som om en faltkajak skulle kunna vara nåt för dig. Kolla min sida (Erik länkade här ovan).

Jag har inte uppdaterat sidan med utbudet på sistone, det har kommit en del nytt, men tipset är att antingen satsa på ett märke med svensk agent eller Folbot som säljs på postorder. Folbot har dessutom vinterrea just nu.

Hälsningar
Sven

Sven S; sa:
Hejsan

satt just här och tittade ut över iskrosset i Mälaren och tänkte på en liten faltkajaktur till helgen ...

Av dina kravspecar låter det som om en faltkajak skulle kunna vara nåt för dig. Kolla min sida (Erik länkade här ovan).

Jag har inte uppdaterat sidan med utbudet på sistone, det har kommit en del nytt, men tipset är att antingen satsa på ett märke med svensk agent eller Folbot som säljs på postorder. Folbot har dessutom vinterrea just nu.

Hälsningar
Sven

Om du skulle ranka de olika tillverkare av faltkajaker hur sukulle den lista se ut och vad gör en kajak bättre än en annan?

//Micke

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg