Plusminusnoll
Hejsan,
Vilken Anorak/Vinterjacka som passar bäst beror ju givetvis på hur och var den ska användas. Vill man "bara" ha med sig ett hyffsat väderskydd för dagsturen så funkar enligt mig Itab's Moen eller liknande hur bra som helst. Har sett farsgubben skida fram i sin snart 30 år gamla, även på den tiden billiga, Fjällräven anorak i typ 30 år nu utan problem....men han skulle å andra sidan inte ens överväga att tälta på vintern för allt smör i Småland
Är planen däremot längre vinterturer, framför allt om man tältar, där man i princip får räkna med att skida i hårt väder är det givetvis mycket slugt att investera i ett plagg som ger bättre skydd. Skillnaden är enorm mellan en jacka/annorak där man lagt stor möda på alla detaljer (framför allt huvan) och de billigare alternativen.
Själv skidar jag sedan länge tillbaka (borde bli 20 år....eller typ 200-300 dagar på skidtur....vid det här laget) i en ren bomullsanorak från Klättermusen, motsvarande deras Rimfaxe. Nu är det inte snack om att 5300 kr är ett mycket högt pris, men å andra sidan åldras ju inte bomullsplagg alls på samma sätt som olika former av så kallade diffusionsmaterial och jag räknar kallt med att forsätta använda min Klättermusen anorak i minst ytterligare 20 år....helst längre. Och utslaget på 30-40 års användning blir ju 5300 inte så mycket!
Men vill man ha bäst jacka för pengarna på "vinterexpedition" så skulle jag vilja påstå att plusminusnoll's 3L - jacka är mycket svårslagen i pris/prestanda.
Fjällrävens nr 8 har jag tyvärr aldrig klämt och känt på, så där kan jag inte uttala mig. Tycker dock att huvan ser bra ut....min enda egentliga fundering är om materialet är tillräckligt vindtätt?!? De vanliga klassiska G1000 byxorna är exempelvis långt ifrån lika vindtäta som Klättermusens material i Anoraken och när snöstormen viner kring öronen är ett vindtätt material helt avgörande.
Och vill man spara pengar så kan man som vanligt satsa på gamla militärkläder(
http://www.surplus.se/webshop/snoeblus-m-62-oanv_produkt) ... inte det vassaste på marknaden med 129 kr är onekligen svårslaget ....
/ Stefan